műhelymunka

2019.03.12. 20:00

Szekszárd jövőjét a borvidék is jelentős mértékben meghatározza

A szekszárdi borvidék nevét számos népszerű rendezvény fémjelzi. Ugyanakkor ezekről a programokról még nem készült olyan felmérés, mely a jövőre nézve egyértelműen kijelölné a fontosabb utakat. Ma a Bodri Pincészetben a Borvidék szőlész–borász társadalma vállalkozott arra, hogy véleményüket írásba adják a szervezőknek, azaz a Hegyközségeknek és a Szekszárd Borvidék Kft. képviselőinek.

Szeri Árpád

Fotó: Makovics Kornél

– Azt szeretnénk felmérni, hogy milyen irányba folytatódjon a borvidék útja a közösségi marketing tekintetében, ezenfelül kíváncsiak vagyunk az ezidáig megvalósult projektek megítélésére is – adott tájékoztatást Bősz Adrián, Hegyközségi Tanács elnöke, miközben a pince étteremben tesztlapokat töltöttek ki a meghívott vendégek. – Biztosak vagyunk abban is, hogy a válaszok között szép számmal találunk olyanokat is, melyek a jövőt tekintve új és jó ötletekkel szolgálnak. Összességében, egyfajta, cselekvésre ösztönző jövőkép is elénk tárulhat.

Bár érkezésünkkor a tesztlapok kitöltése még zajlott, néhány fontos következtetés levonására már maga a helyzet lehetőséget adott. Bősz Adrián ugyanis egy nem mellékes tényre hívta fel a figyelmet: az összejövetelen a borvidék összes jelentős pincészete képviseltette magát. Sőt, a piacon palackozott borral jelenlévő összes pincészet elküldte vezetőit, munkatársait a Szekszárd jövője című workshopra. Így a résztvevők száma elérte a harmincat.

– Maga a tesztlap anonim, azaz névtelen – folytatta Bősz Adrián. – A kérdéseket előzetes titoktartás övezte, azokat egyetlen kolléga sem látta korábban. Ezzel is igyekeztünk biztosítani az elfogulatlanságot. A tesztanyagokat egy független, marketingre szakosodott cég veszi gondjaiba. Természetesen minden hivatalos úton zajlik. Ez a cég fogja a felmérést értékelni, majd ezt az értékelést különböző szempontokkal és javaslatokkal kiegészíteni. A végső döntés magától értetődően a szekszárdi borász társadalom kezében van. Úgy gondoljuk, hogy egy ilyen tesztet, felmérést, tükörbe nézést érdemes két– háromévenként elvégezni a borvidéken.

Dr. Bodri István, a Hegyközség elnöke és egyúttal a csapat vendéglátója egyetértett azzal: valóban szükség van időről-időre számot vetni azzal, hogy hol tart a szekszárdi borásztársadalom. Azaz, mi a véleményük, mi a kívánságuk és mi a jövőképük a piacra termelő pincészeteknek?

– Mi is lenne az általam elképzelt irány? – tette fel a kérdést az elnök, amit rögtön meg is válaszolt, kibontva egyfajta víziót. – A szekszárdi termelők javát az szolgálná, ha az elkövetkező tíz évben az összes folyóbor palackozott borként jelenne meg a piacon. Meggyőződésem, hogy az említett időtávban ez kivitelezhető lenne szekszárdi borvidéken. Ez a változás jelentős előnyökkel járna. A szőlőtermesztők elégedettek lennének, mert helybeli gazdák vásárolnák fel terményüket, elfogadható áron. A folyóbor termelők pedig azért lennének ugyancsak elégedettek, mert szintén jó pénzt kapnának termékükért a palackozóktól, avagy ők maguk térnének át a palackozásra. Minél magasabb a szőlő feldolgozottsági szintje, a hozzáadott érték, annál jelentősebb a bevétel. A borvidék imázsa erősödne, még vonzóbbá válna, a borászok anyagilag jobban járnának, képesek lennének folyamatos fejlesztésre. Nem kell a jó példáért messzire menni, Villány ezt a tervet már megvalósította. Erre képes lenne a szekszárdi borvidék is.

Vesztergombi Csaba, a Szekszárd Borvidék Kft. felügyelőbizottságának elnöke először is kifejezte reményét, hogy az ilyen kezdeményezéseknek is köszönhetően belátható időn belül kikristályosodik a borvidék egységes marketing stratégiája. Mint a tesztírás is mutatja, a célkitűzés megvalósításában a szervezők nem egy szűk kör, például az elnökség, hanem a borvidék egészének véleményét tartják szem előtt. Ebben a törekvésben társakra találtak.

– A borvidék életében számos területen érzékelhető a fejlődés – mondta Vesztergombi Csaba. – A felmérés reményeink szerint mutat majd olyan közös pontot, mely a borvidék minden szereplője számára egyformán fontos, és biztosan lesznek olyan témák, lehetőségek melyeket a kisebb közösségi összefogásban lehet majd megvalósítani. Ám ha a nagy egészet nézzük, mindannyiunk közös érdeke a Szekszárdi Borvidék sikeressége.

Három szekszárdi erősíti a fél évtizede újjáalakított bizottságot

Öt éve alakult újjá a fővárosban a több mint százhúsz éves múltra visszatekintő, húsztagú Országos Borszakértő Bizottság. A kezdeményezésről annak idején Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter tájékoztatta a sajtót. A tárca vezetője akkor egyebek mellett elmondta: a fő cél a sokszínű hazai bortermelés megújítása, megtalálva mindenben a kiválóságokat. A miniszter két bizottsági feladatot nevesített. A testületre vár a helyi borbíráló bizottságok által végzett érzékszervi bírálatok felülvizsgálata, valamint a borászati hatóság által kijelölt minták vizsgálata. Ám a küldetés ettől jóval szélesebb, a bizottság ugyanis kereteket ad a magyar bor világának.

A múlt pénteken lezajlott választás eredményeképpen immár három szekszárdi borász, ifj. Dúzsi Tamás, Mészáros Péter és Vesztergombi Csaba erősíti a csapatot. Utóbbi közölte, hogy általuk borvidéki szinten is megvalósulhat a meglehetősen erős képviselet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában