Köznevelési fórum

2018.03.21. 14:00

Újabb esély adódott az építő párbeszédre

Kormányzati elképzelések, fejlesztések, szociális párbeszéd. Ezen csomópontok érintésével haladt a lehetséges megoldások felé a Tolna Megyei Köznevelési Fórum 2018, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Tolna Megyei Szervezete és a Szekszárdi és Tamási Tankerületi Központ közös rendezvénye.

Szeri Árpád, fotó: Makovics Kornél

Fülöpné Szűcs Mária, a PSZ Tolna Megyei Szervezetének elnöke köszöntötte tegnap Szekszárdon, a Művészetek Házában a fórum résztvevőit, köztük Csike Tamást, a Tamási, illetve Gerzsei Pétert, a Szekszárdi Tankerületi Központ igazgatóját. Ezt követően dr. Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős helyettes államtitkára tartott átfogó és mélyreható előadást a hazai köznevelés helyzetéről. A témakör gyakorlatilag majd’ mindegyik szegmensét érintette a tornatermektől, tanuszodáktól, tankönyvektől kezdve az állami és egyházi intézmények fenntartásán át a életpályamodell, pedagógusfizetés és a 22-26 óra témaköréig. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az életpályamodell bevezetése előtt a pedagógusok kötelező óraszáma fixen heti 22 volt, most viszont 22-től 26 óráig terjedhet, ez pedig óhatatlanul aránytalanságokhoz vezethet.

A tavalyi év alapvetően a 2017. január elsejével kiépítendő új rendszer beüzemelésével telt el, azaz, hogy adottak legyenek az alapvető működési feltételek. A Klebelsberg Központ idén már arra koncentrál, hogy minél hatékonyabban segítse az intézmények szakmai működését – mondta dr. Solti Péter, az említett központ elnöke. Azaz, a hasznos ötletekkel és jó gyakorlattal előálló intézmények és kollégák bizton számíthatnak a központra, legyen szó szakmai avagy pénzügyi támogatásról, illetve egyszerre mindkettőről. – Idén, központunk költségvetésének terhére, kiírtunk egy belső pályázatot.

Ennek egyik eleme a szakmai műhelymunkát segíti. Arra kértünk minden tankerületi központot, hogy az intézmények segítségével állítsanak össze egy támogatásra érdemes programjavaslatot. A rendelkezésre álló keret hárommilliárd forint.

Jelen dátumig már rengeteg, több mint hatszáz pályázat érkezett, nekünk az az elvünk, hogy minden, ami szakmai szempontból megállja a helyét és mérhető eredményre van kilátás, érdemes a támogatásra.

Az Oktatási Hivatal feladata az elmúlt években bevezetett rendszer működtetése, úgy mint például a pedagógus­minősítés, szakmai ellenőrzés, tanfelügyelet. Ezzel együtt a záró előadást tartó dr. Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke a fejlesztésekről, az EU-s támogatási tervezetekről is átfogó képet adott. Példának okáért a jelenlegi támogatási szakaszban a hátrány behozása, a lemorzsolódás elleni küzdelem, a felzárkóztatás van az összes nagy projekt gyújtópontjában. A hivatal elnöke bízik abban, hogy az adott óvodákkal, iskolákkal együttműködve, sikerül jó eredményeket elérni.

– Nem elméleteken, továbbképzési anyagokon dolgoztunk, hanem megkerestük az ország kimutathatóan legrászorultabb intézményeit – adott tájékoztatást a gyakorlati munkáról az elnök. – Egyesével mérjük a helyi gondokat, melyekre igyekszünk mielőbbi megoldást találni. Gerzsei Péter zárszava után Fülöpné Szűcs Máriától kértünk összegzést.

– Az oktatási irányítással nemcsak országos szinten, hanem megyei fórumokon is szükséges tartani a kapcsolatot – hangsúlyozta a szakszervezeti vezető. – Megismertük a minisztérium, a Klebelsberg Központ, az Oktatási Hivatal működését és terveit. Egy olyan, szakmai szempontból sikeres rendezvény van mögöttünk, mely megteremtette a további párbeszéd lehetőségét. Ennek bizonyára lesz hozadéka a jövőben.

Egy asztalnál minden résztvevő

A pedagógushiány megszüntetése a nyugdíjkorhatárt elérő kollégák továbbfoglalkoztatásával; a pedagógusbérek számítási módjai igazodjanak a mindenkori minimálbérhez; kiváltképp fontos a minőségi munka elismertetése, külön keret elkülönítésével; akárcsak a kötelező óraszám 22 órában való meghatározása – tolmácsolta a pedagógusok kívánságait Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke. – A tankötelezettség 18 évről 16 évre történő leszállítása elfogadhatatlan számunkra – tette hozzá. Ugyanakkor kijelentette, hogy az olyan köznevelési fórumok, mint például a szekszárdi, elősegítik a szociális párbeszédet. – Itt most sikerült asztalhoz ültetni az oktatás irányítóit, a fenntartókat, a gyakorló pedagógusokat és a szakszervezetet. A terep messzemenően alkalmas arra, hogy együtt legyünk eredményesek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában