pódiumbeszélgetés

2020.02.19. 14:00

A Mud Cadillac-kel, Révészék Barkas-szal érkeztek a bulira

Révész Sándorral, a Generál és a Piramis egykori énekesével beszélgetett dr. Csatári Bence rocktörténész a Wosinsky Mór Megyei Múzeum könyvtárában nemrég. Mindkét együttes áttörésének körülményeit a népes hallgatóság elé tárták.

Foray Nándor

Fotó: Makovics Kornél

A Generál nevű hard rock együttesbe 1971-ben került Révész Sándor, és 1975-ig ott volt énekes, frontember. – A hihetetlen zene iránti alázatot, az együtt zenélés élményét, örömét, a közös harmóniakeresés varázsát jelentette számomra a Generál – mondta Révész.

1972-ben jött egy áttörés. Az ország egyetlen tévécsatornájának egyik legnépszerűbb műsorában szerepeltek. A Ki mit tud? versengést rendkívüli érdeklődés övezte. Sokszínűsége nagy találmány volt: amatőr színészeket, szavalókat, bűvészeket, táncosokat, komoly- és könnyűzenészeket egyaránt toborzott a műsor. Szereplésüknek Révész szerint sok köze volt az azt követő fejlődésükhöz, ugyanis megnyerték az egykori tehetségkutatót.

– Akkoriban nagyszüleimmel laktam a IX. kerületben – elevenítette fel emlékeit az énekes. – Mikor a nagymamám leküldött vásárolni, az eladónő már művész úrnak szólított. Tegnap még Sándorka voltam. Így találkoztam azzal, hogy a televízió pillanatok alatt csinál valakiből országszerte ismert embert.

A Ki mit tud? után az akkori táncdalfesztiválon is szerepeltek, és Révész úgy emlékszik, közönségdíjasok lettek. A lemezgyárnak figyelni kellett erre a jelenségre, de nemcsak a lemezgyár figyelt fel rájuk, hanem az akkori szakmai óriások is. 1973-ban adta ki a Generál a Staféta című első albumát.

– Az első lemezt Hamburg­ban egy baráti társaságban meghallgattuk, és ilyenkor el tudok vonatkoztatni attól, hogy az én művem is – árulta el Révész. – Úgy hallgattam végig, mintha semmi közöm nem lenne hozzá, és azt mondtam, hogy ez nagyon jó. Frissességében, dalszövegeiben, derűjében, kedélyében, profizmusában a mai napig kiemelkedő.

Idővel azonban már nem érezte magáénak a Generált, aminek elsősorban Karácsony János énekes, gitáros távozása volt az oka. Som Lajossal, a Piramis nevű hard rock együttes basszusgitárosával régóta ismerték egymást, öreg haverja volt. Budapesten egy zenei klubban találkoztak 1975 novemberének elején, amikor igent mondott Som meghívására a Piramisba. A basszusgitáros nagyon boldog volt.

– Som Lajos és Köves Miklós kint dolgozott Svájcban, Németországban, különböző éjszakai klubokban, és Lajos megállás nélkül ostromolt engem telefonon 1973 végén, 1974 folyamán – mesélte Révész. – Zürichi, berni vagy genfi utcai fülkékből telefonálhatott, nagyon agitált, egy órán keresztül beszélgettünk, és nem értettem, hogy ez hogy lehetséges. Kiderült, hogy volt egy kidolgozott technika; a rágógumis trükknek köszönhetően a kinti telefonfülkéből akár órákig is lehetett beszélni.

Igazi barátságoknak viszont nem nevezné a Piramis-tagokkal való kapcsolatait, e zenekaron belül senkivel nem volt igazán jóban. Révész akkoriban szellemi szárnyait is próbálgatta, elkezdett ezt-azt olvasni, és inkább szellemi érdeklődése mentén szövődtek barátságai. Ez nagy éket vert közéjük, mert nagyon elment egymás mellett az érdeklődésük. Zenekari dolgukat azért nagy igyekezettel próbálták végezni.

– Mindegyikük alkoholista fickó volt, mind a négyen kőkeményen piáltak – emlékszik vissza Révész. – A bulik után szerettek fürödni a népszerűségben. Pesten hemzsegtek a klubok, és nagyon látogatott helyeken léptünk fel, ahova én nem szívesen jártam, mert a füstöt nem szerettem. Előfordult, hogy én is dohányoztam és ittam, de komolyabb szerepet a piálás soha nem játszott az életemben.

A Piramis együttes életében a nagy áttörést egy tévészereplés jelentette, amelyben a Mud együttessel játszottak. Révész belépése után nem sokkal kaptak egy lengyel meghívást egy turnéra ezzel az angol zenekarral, akik akkoriban európai szintű sztárok voltak. A Piramis lett az előzenekar. A Mud révén professzionális körülmények közé kerültek.

– A négytagú angol zenekar megérkezett négy Cadillac Fleetwooddal – mutatott rá az egzisztenciális különbségekre Révész. – Mi egy Barkas buszból szálltunk ki; ezer kilométert utaztunk, tizennyolc órás út után kecmeregtünk ki a Barkasból. De nagyon nagy sikerünk volt.

Az akkori Magyar Televízió egy kis stábja a lengyelországi koncertet megörökítette, és le is adták. – A magyar közönségnek nagy élmény volt látni, hogy profi körülmények között hogy s mint megy a zene egy lengyel stadionban – mondta Révész Sándor. – Óriási ugródeszka, dobbantás volt, a Piramis népszerűsége nagyon megnőtt ezután, lubickolhattunk benne.

Állítólag Török Ádámmal összeverekedett a Piramis basszusgitárosa

A Wosinsky Mór Megyei Múzeum új pódiumbeszélgetés-sorozata a Gúzsba kötve táncolni, amelynek keretében a Kádár-rendszer könnyűzenei legendáit hívja meg központi épületének könyvtártermébe a szekszárdi múzeum. A Gúzsba kötve táncolni beszélgetéssorozat másik címe Az út másik felén.

2019. december 11-én Török Ádámmal, a hajdani Mini dzsessz-rock együttes alapítójával és frontemberével beszélgetett dr. Csatári Bence rocktörténész. Török Ádám énekes akkor azt mesélte, hogy 1976 szeptemberében egy koncert alkalmával összeverekedett a Piramis zenekar egyik tagjával. Révész Sándor, aki akkor már a Piramisban énekelt, nem emlékszik erre az esetre, de abban biztos, hogy nem ő volt a balhé résztvevője, mert állítása szerint nem is voltak egy súlycsoportban Török Ádámmal, és nem állt volna le vele. A verekedésben állítólag valóban nem ő, hanem Som Lajos, a Piramis basszusgitárosa vett részt.

Borítóképünkön: Dr. Csatári Bence rocktörténész (balra) beszélgetett Révész Sándorral a múzeum könyvtárában

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában