2025.01.08. 17:44
Ezeken az üléseken nagyobb az esélye túlélni egy repülőgép-balesetet
A hátsó rész biztonságosabb, mint a légijármű eleje – ezt a régi mondást látszik bizonyítani a két legfrissebb repülőgép-baleset, az Azerbaijan Airlines és a Jeju Air tragédiája.
![](https://cdn.teol.hu/2025/01/nu0OD385woMu4Lf3fkcirxU0Ra_6YUvlorBYZnBUvFo/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzgxMzdjNjQxOGJiYjRiNGI5YTRhZTQ5YTg3MzJhOGM4.jpg)
A gép hátuljában ülni elméletileg biztonságosabb (illusztráció)
Forrás: AFP
Fotó: Nicolas Economou
A mondás igazságát ennél szélesebb körű statisztika is alátámasztja. A Time magazin 2015-ben az 1985 és 2000 közötti adatokat vizsgálta át, és arra a következtetésre jutott, hogy
- a gép hátsó harmadában ülők esetében a halálozási arány összességében 32, az első harmadban és a középsőben pedig 39 százalék.
- Még jobbak az esélyei azoknak, akik a hátsó harmad középső üléseit kapják (28 százalékos halálozási arány).
- Míg a legveszélyesebbek a középső harmad folyosó melletti ülései (44 százalék).
![Evidence collection underway at Azerbaijani passenger plane crash site in Aktau](https://cdnkpi.mediaworks.hu/2025/01/j07dJaeIxCdtSK4SRmkGcVlt1DR-2P9vgABfQpjnsPM/fit/1024/682/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzgxMTNlZWM0NGVjYTRhYzg5ZTJhNGY0YmY5NzQ1ODFk.jpg)
Fotó: Meiramgul Kussainova / Forrás: AFP
A szakértők másként gondolják
Repülésbiztonsági szakértők szerint ez azonban csak mese – írja a Világgazdaság.
„Nincs olyan adat, amely összefüggést mutatna az ülések helyzete és a túlélési esélyek között” – mondja a CNN amerikai hírtelevíziónak Hassan Shahidi, a Flight Safety Foundation elnöke. Szerinte minden baleset más és más.
Ed Galea, a londoni Greenwichi Egyetem tűzvédelmi mérnöki professzora, aki mérföldkőnek számító tanulmányokat végzett a repülőgép-balesetek evakuálásáról, is állítja, hogy „nincs mágikus legbiztonságosabb ülés”.
Minden a baleset természetétől függ. Néha jobb elöl ülni, néha hátul
– magyarázta.
![Muan International Airport Plane Crash](https://cdnkpi.mediaworks.hu/2025/01/dVbsAS8LoqE8C8QTQ_RGQYymVelYBuKrT2mZTZnec7E/fit/1200/801/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2NmNzJhNGRmZjUxMTQ1YTFhZmY5ZTgxYjUzNTU2ZTBk.jpg)
Fotó: Chris Jung / Forrás: AFP
Abban azonban egyetértenek a szakértők, hogy van különbség aközött, hogy melyik ülésben lehet a legjobb eséllyel túlélni a kezdeti ütközést, és melyikből lehet a leggyorsabban elhagyni a repülőgépet. Szerintük ez utóbbira kellene törekedni.
A legbiztonságosabb ülések
Galea szerint a jó hír, hogy „a repülőgép-balesetek döntő többsége túlélhető, és az emberek többsége túl is éli”. Ugyanis 1988 óta olyan üléseket gyárthatnak csak, amelyek kibírják az akár 16 G-s erőhatású becsapódást, vagyis a gravitáció 16-szorosát. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb esetben lehetséges a túlélés.
A Világgazdaság cikkében további érdekességekről is olvashatnak, például arról, hogy több esélye van a túlélésre annak, aki felkészült.
A Jeju Air légitársaság által üzemeltetett Boeing 737-800-as balesetéről készült alábbi felvételeken az látható, hogy a repülőgép túlfut a kifutópályáról, a falnak ütközik, majd lángra lobban.