2004.10.29. 05:27
Befellegzett a szemfüles autósoknak
Ma már hiába akar az autós a rossz pontjaitól úgy megszabadulni, hogy nem fizeti be a kötelező biztosítás díját.
A megváltozott szabályok szerint ha valakinek nemfizetés miatt szűnik meg a szerződése, akkor kizárólag csak a régi társaságánál köthet új szerződést. Ráadásul az A0 kategóriába kerül, ami azt jelenti, hogy akár 90 százalékkal is magasabb lehet a díja, ha korábban például balesetmentesen vezetett, ezért a magas bónusz-kategóriába tartozott. Ismeretes, a biztosítottakat különféle csoportokba sorolják attól függően, hogy mennyi kárt okoznak. A hibátlanul vezetők évről évre jobb bónuszkategóriába kerülnek, a gondatlanabbak a roszszabb máluszba. Ennek megfelelően is igen eltérő a kötelező biztosítás díja.
További változás, hogy az ügyfélnek 90 napon belül magának kell igazolnia múltját. Nevezetesen azt, hogy melyik bónusz-, illetve máluszkategóriába tartozik. Ezt pedig célszerű megtenni, ellenkező esetben a legrosszabb málusz 4-be sorolják be. A Belügyminisztérium nyilvántartási rendszerén keresztül tudja értesíteni a régi biztosító az újat arról, hogy ki nem fizetett. Ennél nagyobb gond, hogy ha ilyen előfordul, akkor semmissé válik az új szerződés, s ha esetleg időközben okozott kárt az autós, akkor a biztosítók által képzett különalapból térítik meg a sérült autó tulajdonosának kárát. Később viszont a károkozón ezt be kell hajtani – amennyire persze lehetséges.
Egyes piaci szakértők az idén is nagy vándorlásra számítanak. Tavaly minden korábbinál többen, mintegy 300 ezren vitték át másik társasághoz a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat. Idénre akár 500 ezres váltást is jósolnak. Mások azonban annak alapján, hogy a legutóbbi váltást követően sokan szereztek rossz tapasztalatokat az új biztosítók teljesítéséről, az idén nagyobb megfontoltságot várnak. Van, aki új korszak kezdetéről, a szolgáltatások versenyéről beszél.
Ön mennyire elégedett, készül-e biztosítót váltani?
Baksai László: – A legnagyobb hazai társaságnál biztosítom az autómat. A szolgáltatás színvonalával elégedett vagyok, de az évi 41 ezer forintos díjat soknak tartom. Ezzel együtt a novemberi határidő kapcsán nem merült fel bennem a váltás gondolata. Vajdáné Idrányi Tünde: – A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bevezetése óta ugyanannál a biztosítónál vagyok. Volt ügyem, aminek alkalmával meggyőződhettem a szolgáltatás korrektségéről. Kis kategóriájú az autóm, a biztosítás díjával is elégedett vagyok. Herczeg Antal: – Tartalmas és reális, valamint olcsóbb tarifájú ajánlat esetén nem tartom kizártnak, hogy váltanék. Jelenlegi biztosítóm eljárása tisztességes volt a biztosítási ügyem kapcsán, de úgy vélem, lehetne mérsékelni a szolgáltatás díjtételeit.Mire (nem) jó a kötelező biztosítás?
Ha A autós B járművében kárt okoz, és erről A tehet, akkor helyette fizet a biztosító B-nek. Így akár fizetőképes a károkozó, akár nem, akár nagy a kár, akár kicsi, a károsult megkapja a térítést. (Igaz, idén hallottunk olyan esetekről is, amikor a vétlen károsult nem tudta elérni az illetékes biztosítót, s a károkozótól közvetlenül követelte vissza a kárát.) Vannak azonban olyan esetek, amelyeket nem lehet azzal elintézni, hogy majd a biztosító fizet helyettünk. Ide tartozik az ittas, a kábítószeres, a jogosítvány nélküli vezetés, a cserbenhagyásos káresemény. Ezekben az esetekben térít ugyan a biztosító a károsultnak, de utána az ügyfelétől visszakövetel bizonyos összeget. Az ittas, kábítószeres és a cserbenhagyásos káreseményeknél ötszázezer forint helyett egymillió forint lett a határ. Jogosítvány nélküli vezetésnél ötszázezer forint a plafon.