2004.10.14. 11:19
Gyönyörű női testek szemérmes meztelensége
Gyönyörű idomok, leheletfinom mozdulatok, eszményi beállítások. Ahogyan a 19. század legnagyobb magyar festői látták és láttatták a mezítelen női testet.
A legtisztább erotika költözött a Magyar Nemzeti Galéria falai közé. A múzeumban ma délután nyílik nagyszabású kiállítás a 19. századi magyar festészet aktképeiből. A csaknem háromszáz mű alkotói a legjelentősebbek, Lotz Károlytól Székely Bertalanon át Rippl-Rónai Józsefig.
A bámuló nézőt a művek tökéletesen meggyőzik arról, hogy hús-vér hölgyek álltak hozzájuk modellt. De a művészettörténészek pontosan tudják, ez korántsem volt mindig így.
A 19. század álszemérmes légkörében csak fokozatosan vált gyakorlattá élő női modell állítása. Ha aktképet készítettek, a festők antik vagy reneszánsz művek, rajzok, gipszszobrok vagy anatómiai ábrázolások alapján dolgoztak. 1850-ig a festők hivatalosan csupán Londonban, Párizsban és Münchenben alkalmazhattak nőmodelleket.
A londoni művészeti akadémián 1753-tól, a párizsin 1800-tól,
a münchenin 1808-tól oldották fel a tiltást. Bécs 1850-ben zárkózott fel, Budapest pedig csupán az 1880-as években.
Kevés a megbízható adat arról, hogy akkoriban mely művekhez szolgált alapul egy-egy gyönyörű meztelen hölgy. De azt például tudni lehet, hogy Lotz Károly és Székely Bertalan alkalmazott nőmodelleket. És külön érdekesség Lotz Károly módszere. Ő ugyanis a testet egy nőről mintázta, de az arcot nevelt lánya, Kornélia arcáról. A kiállításon szerepel Lotz talán legismertebb képe, a Fürdés előtt, 1901-ből. Természetesen ezen is Kornélia szépséges arca látható.
– Eleinte engem is meglepett, hogy a 19. században a festők nem mindig élő női modell után készítettek aktot – mondja Imre Györgyi, a kiállítás rendezője.
A művészettörténész hat éve foglalkozik a 19. századi magyar aktképekkel.
– Manapság a téma egyre felkapottabbá válik. Jó néhány európai városban rendeztek kiállítást 19. századi aktképekből.