Ország-világ

2004.12.30. 08:15

Játékok örök gyerekeknek

A legtöbb szülő rémálma, hogy tizenéves csemetéje labdázás vagy bújócskázás helyett a szobában kuksol, és lövöldözős-láncfűrészes-gyilkolós játékkal játszik. Pedig a programok többségére egyáltalán nem az öncélú vérontás jellemző.

Fülöp Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="287"] A játékoknak köszönhetően már kiskorban megismerkednek a gyerekek a számítógép használatával
[/caption]A számítógépes játékok története régmúltra tekint vissza. 1962-ben Steve Russel, a Massachusetts Institute of Technology kutatója tervezett egy Space War című játékot, ez volt az első monitorral rendelkező számítógépre készült játék. Néhány akkori játék azóta kultikussá vált: a Space Invaders (1978) vagy a Pac-Man (1980) a mai napig több személyi számítógépen (és egyre gyakrabban mobiltelefonon) ott feszít.
Az első áttörés a játékkonzolok megjelenéséhez kapcsolható. Azóta nem lehet a játékokra úgy tekinteni, mint néhány unatkozó programozó ujjgyakorlatára. A konzolok története is szép múltra tekint vissza: az Atari, a Sega, a Nintendo, a Sony, a Microsoft és más cégek által kifejlesztett gépek és programok immár több mint harminc éve szolgálják a házi szórakoztatást.
A korai játékok nem sok figyelmet fordítottak a valósághűségre, elsődleges céljuk a felhasználó rövid ideig tartó kikapcsolódásának elősegítése volt.
A technika fejlődésével azonban egyre nagyobb lett az igény a képi fejlesztésekre is. A kilencvenes évek közepétől egyre gyakrabban találkozhattunk olyan játékokkal, amelyek szinte moziélményt teremtettek. Éppen a valósághűségük miatt akkoriban láttak napvilágot az első kritikák is a játékok sugallta erőszakról.
Az internet megjelenésével és térhódításával a multiplayer online játék lett a legújabb idők egyik legfontosabb áramlata. Változásokat hozott nemcsak a PC, hanem a konzolok és a videojátékok területén is. A legnépszerűbb online játékokkal sok ezer ember szokott játszani egyszerre. Megjelenésük óta rengeteg tanulmány foglalkozik az online játékokat kialakító társadalmi összefüggésekkel és az online közösségek fejlődésével.
A szakértők az igaz áttörést a mesterséges intelligencia javításától várják: nincs messze az élethű ábrázolás és a biológiai felépítésünket követő modellezés.

A leginkább erőszakos, vad játékok 1. Doom 3 2. GTA: San Andreas 3. Gunslinger Girls 2 4. Half Life 2 5. Halo 2 6. Hitman: Blood Money 7. Manhunt 8. Mortal Combat 9. Postal 2 10. House of the Dead A legszelídebb, legbékésebb játékok 1. Antigrave 2. EyeToy 3. Jak 3 4. Karaoke Revolution Vol. 3 5. Madden NFL 2005 6. Mario Power Tennis 7. Prince of Persia 8. RollerCoaster Tycoon 3 9. SimCity 4 10. Sims Forrás: Interfaith Center on Corporate Responsibility

Játékcsaládok

A Le Diberder fivérek A videojátékok világa című könyvükben fő- és alkategóriák szerint osztották fel a játékokat. Gondolkodtató játékok Mr. Driller Klasszikus játékok Chess Kalandjátékok Secret of Monkey Island Szerepjátékok Dragon Quest Reflexjátékok Parappa the Rapper Versenyjátékok Indy 500 Sportjátékok FIFA 2005 Lövöldözős játékok Doom Harcolós játékok Virtua Fighter 2 Katonai-stratégiai szimulátorok Metal Gear Solid2 Sportszimulátorok Football Manager Repülős szimulátorok Microsoft Flight Simulator Komplex szimulátorok Sim City

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában