Ország-világ

2004.12.06. 06:13

Kevesebb autót veszünk

Az év végéhez közeledve egyre inkább csökken a személyautó-vásárlások száma. Szakértőink ennek okát főleg a piac telítettségével, a vásárlóerő fokozatos csökkenésével magyarázzák.

Horváth K. József

A személygépkocsi-értékesítő szakma legfrissebb adatai szerint kevesebb új autót vettünk ez év októberében és novemberében, mint egy évvel korábban. 2004 októberében százhetvenezer jármű fogyott, mintegy ezernyolcszázzal kevesebb, mint egy évvel korábban. Novemberben pedig közel tízszázalékos a visszaesés. Ez annak fényében különösen érdekes, hogy egy nemzetközi ipari elemzőcég, a JATO Dynamics Ltd. adatai szerint Magyarországon a személy-gépkocsiárak átlagosan 3,9 százalékkal csökkentek ebben az évben. Ezt a megállapítást az általunk megkeresett gépjármű-kereskedő cégek egyébként egyértelműen cáfolták.

Bárkány László, az Opeleket értékesítő Ivanics és Bárkány ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: se átlagosan, se konkrétan nem csökkentek az árak. Kivéve egy-egy típus kedvezményes értékesítése idejére. Sőt, a nyilvántartási díj bevezetése némileg meg is emelte az árakat április után. Babos Ferenc, a Suzuki Ász általános igazgatója hasonló tapasztalatokról számolt be. Jelezve, hogy a nyilvántartási díj januártól bevezetésre kerülő áfája miatt ennyivel biztosan tovább drágulnak a kocsik.

Gablini Gábor, a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a kereslet megtorpanása azzal is magyarázható, hogy a szakma a hitelekkel „túlhalászta” a piacot. A kedvező feltételekkel felvett kölcsönből vásárlók közül azonban sokan nem tudták fizetni a részleteket. Így a több mint tízezer fizetésképtelenné vált vásárló kocsija visszakerült a kölcsönt nyújtó pénzintézetek birtokába. Ez a használt autók árait nyomta le. A használt kocsik értékesítése az olcsóbb árak ellenére is nehezebb, mint az újaké. Az új autók eladásának negyven százaléka használt kocsik beszámításával jön létre. Viszont a régi és új közötti árkülönbözetet egyre kevesebben tudják megfizetni. Ez annak ellenére igaz, hogy Magyarországon a forgalom kilencven százalékát a kis kocsik és az alsó középkategóriás járművek teszik ki.

Horváth K. József -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában