Ország-világ

2004.12.27. 00:00

Kötött pályán gyorsabb

Lázin M. A.

– Az ötvenhatos villamos papíron már Széphalomig jár – vázolja az elképzelések egyikét Bősze Sándor, a BKV Rt. főosztályvezetője. Hozzáteszi, rengeteg ötletük van az elővárosi közlekedés fejlesztésére, ugyanakkor igaz, forráshiány miatt ezek jó részét egyelőre pihentetni kell.

Néhány példa a tárházból. Ismét életre lehetne kelteni a régi hármas viszonylatot. Természetesen nem az egész szakaszon, csak a Külső Váci úton. Ugyancsak fölmerült a szentendrei HÉV vonalán, a régi megtartása mellett, Békásmegyertől egy új szakasz építése. Ez egyenesen a Duna-parti kisvároshoz futna, így rengeteg időt takaríthatnának meg az utasok. Délen is hasonló újításon töri a fejét a BKV. A csepeli HÉV-et a kavicsos tavakig meghosszabítva összekötnék a ráckevei vonallal. Így a szigeten lakók gyorsabban jutnának Budapestre.

A főváros közlekedési szempontból egyik legbetegebb része Rákoskeresztúr. A befelé futó utak túlzsúfoltak, áteresztőképességük kicsi. Azaz ide is elkelne egy villamos. A tervek szerint ez a Jászberényi út mentén gördülne ki a Pesti és a Ferihegyi út kereszteződéséig. A MÁV Rt. elővárosi fejlesztési programja tartalmazza a Budapestre befutó tizenegy vasútvonal fejlesztéseit. Számításba veszi az esetleges ferihegyi kötött pályás összeköttetést. S mindemellett számol a jelenleg kihasználatlan rákospalotai körvasútnak a főváros közlekedési rendszerébe történő beillesztésével is.  

Közös bérlet

Többéves huzakodás, ígérgetés után jövőre bevezetik a közös bérletet Budapesten és környékén. Ezzel egyaránt lehet utazni a BKV, a MÁV és a Volán járatain. Az agglomeráció lakói saját vasúti bérletük mellé tíz százalékkal olcsóbban juthatnak hozzá a BKV-bérlethez.

Jobb színvonal, több utas

A MÁV Rt. kiemelt figyelmet fordít a budapesti elővárosi közlekedés lebonyolításához szükséges járműparkra. A tizenhárom Desiro típusú elővárosi motorvonat forgalomba állításával jelentősen megemelkedett az utaslétszám. Idén közel négyezren utaznak az Esztergom–Budapest szakaszon.

Furcsa ellentétek

Régi igazság: a villany olcsóbb, mint a benzin. Ám arról sem szabad elfelejtkezni, ez az állítás a tömegközlekedésre csak akkor áll, ha már elkészült a villamospálya. Egy-egy kilométer pálya elkészítése ugyanis közel egymilliárd forintba kerül.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában