Ország-világ

2004.12.28. 00:00

Villog a fél főváros

A téli jegesedés és csapadék megnehezíti a látási viszonyokat. Az esőben, havazásban olykor villogóra váltó, esetleg elsötétülő jelzőlámpa-irányítás sokszorosan hiányozhat ilyenkor. Kérdés, miként viselik a forgalomirányító berendezések az időjárás okozta megpróbáltatásokat.

Dukay Nagy Ádám

[caption id="" align="alignleft" width="127"] Gyakran egész nap villognak
[/caption]– Az őszi szélviharban a „fél városban” villogóra váltottak a jelzőlámpák – emlékszik Sipeki József, a Taxi 2000 munkatársa. A cég szóvivőjével a gépkocsivezetők rendszeresen megosztják tapasztalataikat. Mint elmondta: a Fogarasi és a Mexikói úton – csakúgy, mint a Hősök tere környékén – gyakorta megesik ez.

A Budapest Taxi csapata eddig nem talált összefüggést az időjárás és a lámpák villogóra váltása között. Erről Tihanyi Sándor tájékoztatott. Ugyanezt mondta Mók Pál magánfuvarozó is, majd hozzátette: a folyamatosságot a működő fényjelző készülékek sem biztosítják mindig. A 6x6 Taxinál Lengyel Sándor úgy nyilatkozott, hogy alkalmanként nem látható ok miatt is átkapcsolnak a lámpák. Nem mindig tényező az időjárás sem. Előfordult – mondta –, hogy az Örs vezér terén „gondolt egyet” a berendezés és sárga villogóra váltott.

– A télre mindenkinek fel kell készülnie. A közlekedésben dolgozóknak épp úgy, mint a magánembereknek – húzta alá Szegedi Péter. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. (FKF Rt.) szóvivője elmondta: mint minden műszaki berendezés, a jelzőlámpák is meghibásodhatnak. A cég november 15-től dolgozik a téli munkarend szerint. Kétszer 12 órás váltásokban éjjel-nappal figyelik a lámpákat. Reggelenként a nehezen megközelíthető utakat külön ellenőrzik: zavartalan-e a buszok útvonala.

Forgalomlassulás

Az FKF Rt. a Siemens céggel javíttatja készülékeit. A vállalat munkatársai hiba esetén azonnal elhárítják a hibát. A forgalom lelassulása vagy a dugó néhány perc alatt kialakulhat. Mindannyiunknak számolni kell azzal, hogy a város közlekedésében a tél nehezebb időszak. Nem csak a téli gumira, egymásra is figyeljünk.

Négy központ

A kilencszázkettő budapesti jelzőlámpás kereszteződést négy központból ellenőrzik. A készülékeket 84 forgalomfigyelő kamera és 400 útburkolatba helyezett érzékelő adatai alapján programozzák. A berendezések egy részét éjszakára ugyan kikapcsolják, ám ez csak a kisebb forgalmú csomópontokon lehetséges. A naponta megtett utakon ugyanis kevésbé figyelnek a vezetők.

Kézi vezérlés

Az 1927 újévén bekapcsolt berendezés (Nagykörút–Rákóczi út) még kézi vezérlésű volt. A kereszteződés középpontja felett függött és egy rendőr működtette. A jelzőlámpák a hetvenes évektől működnek éjszaka is.

Címkék#Vélemény
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában