Ország-világ

2005.01.17. 07:01

Örökké változó farmerdivat

Harminc éve még megbotránkoztató viselet volt a farmer, mára beilleszkedett a hétköznapi ruhatárba. A divatos anyag, fazon és szín azonban folyton változik.

Mohácsi Edit

A legfiatalabbak talán el sem hiszik: az 1970-es években még előfordult, hogy kicsaptak valakit a középiskolából, mert farmert vett fel. Azóta a farmer szalonképes darabja lett ruhatárunknak. Hordhatjuk utcára, munkahelyre, iskolába, még lezserebb alkalmi viseletként is megfelel.

Nadrág vagy szoknya. Örök kérdés, hogy mi a divatosabb, a nadrág vagy a szoknya. A divat engedékeny, mindenki az alkatának és egyéniségének megfelelőt hordhatja. Ha szoknya mellett dönt, arra ügyeljen, hogy a mini már nem divat. Érjen legalább térdig, de az sem baj, ha a bokát is eltakarja. A nadrág megint felér a derékig, vége a csípőnadrágkorszaknak.

Szín. Az indigókék örök darab, de mindig feltűnik egy-egy divatos szín. Pár éve a fekete volt a sláger, de létezik farmer szürkében, barnában, sőt a merészebbek rozsdavörös vagy piros színűt is hordhatnak. A kék árnyalata attól függ, hogy éppen a koptatott vagy a frissen festett a módi. A teljesen koptatott már nem divat. Most a csíkban koptatás a trendi, a csík akár rózsaszínű is lehet.

Szabásvonal. Volt már répafazon, trapéz, rojtos, sőt lyukas is divatban. Már két éve a csípőfazon dívik lehetőleg a földig érve, hogy a használattól alul rongyosra kophasson. Idén búcsút mondunk a csípőnek, a nadrág újra a deréknál kezdődik. Menő a sokzsebes, feltűnő fazon.

Anyag. Télen a vastagabb anyag kedveltebb, nyárra a testhez simuló, vékony a praktikus. Mi- óta a sztreccset kitalálták, mindegyik anyagba raknak egy keveset, így kényelmes, a test vonalát követő nadrág születik. Más anyagokkal is ötvözik, egyszínű, függőleges csíkot tesznek bele, lehetőleg a varrás mentén.

Aranyásóknak készültek az első darabok

A világ első farmernadrágja 1873-ban, az amerikai aranyláz idején készült. Egy leleményes bajor származású fiatalember, Levi Strauss fivérei vállalatának textilügynökeként járta az országot. Azt tapasztalta, hogy a kaliforniai aranyásók körében nagy az igény erős, tartós munkaruhára. Vitorlavászonból készült termékének akkora sikere lett, hogy még abban az évben hetvenezer darabot adtak el belőle. Strauss két testvérével és Jacob Daviddal, aki a zsebek szögelését és a jellegzetes farmerdizájnt kitalálta, megalapította a Levi Strauss and Company céget. A sikertörténet azonban a 20. század hatvanas-hetvenes éveiben érte el csúcsát, amikor a fajüldözés elleni tiltakozás, a szegények és gazdagok közti ellentét, a vietnami háborúval való szembefordulás, majd az új zenei irányzat, a rock jelképévé vált. Naponta százezer darabot vásárolnak belőle a világon.

Mohácsi Edit -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában