Ország-világ

2005.02.22. 07:23

Üzemszünet sztrájk nélkül

Több ezer órát várakozunk hiába buszra, villamosra, metróra. Az utasok a megállóban csak várnak, senki sem tájékoztatja őket.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Figyelnek, de alig tájékoztatnak
[/caption]Évente több ezer órát szünetel Budapesten a tömegközlekedés baleset, öngyilkosság vagy más miatt. A járatkimaradásokért többnyire nem a BKV a felelős. Ám az utasok erről mit sem tudnak. Csak azt tapasztalják, hogy nem jön a busz, a villamos, és a BKV-t korholják. Sokszor telefonon szidalmazzák a diszpécsereket. A BKV forgalomirányító központjába naponta száz hívás is érkezik.

A bajok oka, hogy hiányos az utastájékoztatási rendszer. Alig néhány helyen működnek csak hangszórók, amelyeken közölhetik az utasokkal, hogy miért várnak sok ideje a villamosra. A 4-es, 6-os vonalán két megálló kivételével már mindenhol ott vannak a hangszórók. A buszoknál még várat magára ez a technika. Ha épp akad egy kis pénz, néhol újabbakat szerelnek fel. A 7-es busz vonalára még nem jutott belőle. Pedig tegnap sok utas idegeit kímélhették volna meg. Egy rádió figyelmeztette az autósokat, hogy hagyják szabadon a buszsávot, mert Kelenföldig sorakoznak a buszok. A 3-as metró vonalán gázolás miatt szünetelt tegnap több órán át a metróközlekedés.

Sem baleset, sem öngyilkossági kísérlet esetén nem térítik meg a BKV kárát – mondta Antal Zoltán forgalmi igazgató. Amikor jut rá pénz, itt-ott felszerelnek egy-egy utastájékoztató hangszórót. A jövőben a mobiltelefon oldja meg ezt a problémát is. Csak pénz kérdése, hogy az utasok wapon kaphassanak információt a forgalmi helyzetről. Így arról is, hogy mikor jön a következő busz. Addig pedig marad a várakozás, vagy feltárcsázhatjuk a BKV fődiszpécserét.

Távirányítású város

A diszpécserek pontosan tudják, milyen a forgalmi helyzet a városban. A BKV-nak saját kamerás térfigyelő hálózata van. A készülékeket távirányítással egy botkormány segítségével tudják irányítani a Szabó Ervin téri központból. Egyes buszokat pedig jeladó berendezéssel szereltek fel. Így a monitorokon jól látható, hol jár épp a busz. Ha késik vagy siet, a diszpécser rádióadón rászól a sofőrre, hogy lassítson vagy taposson a gázra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában