2005.04.12. 07:57
Nálunk a legdrágább a benzin
Egy magyar autós száz kilométeren, hatliteres fogyasztás mellett 1008 forinttal támogatja meg a magyar költségvetést.
Magyarországon csaknem 30 százalékkal fizetünk több adót egy liter benzin után, mint amennyi az uniós átlag. A mostani áremelés után nem lenne meglepő, ha a lanyhuló, sőt viszszaszoruló benzinturizmus újra virágkorát élné.
Egy osztrák vagy német autós nemigen álmodik az olaj tőzsdei jegyzésével, hisz egy órai keresetéből 300 kilométert autózhat. Egyetlen napi munkájával annyi pénzt keres, amennyiből elkocsikázhat Magyarországra meg vissza. Ezzel szemben a magyar órabérért 3,7 liter üzemanyag vásárolható, ebből a Velencei-tóra is nehéz eljutni.
Ez az oka annak, hogy Magyarországon 1997-óta a lakossági benzinfogyasztás csak szerény mértékben emelkedett. Egy átlagos magyar autós évente csaknem 111 ezer forinttal járul hozzá, hogy az adófizetők pénzéből sok-sok kilométer autóút és autópálya épülhessen. A tízévesnél öregebb autóval közlekedők csaknem 200 ezer forint adót fizetnek a furikázásért.
A benzin áremelkedése a leggyorsabban az élelmiszerek, s azon belül is a szállításigényes zöldségek-gyümölcsök árainak növekedésén érezhető a leghamarabb.
Mennyit költ egy átlagos autós évente? (forint)
Összes üzemanyag (20 tank) 196 460 Ebből a jövedéki adó (45 %) 88 407 Áfa (25%) 39 202 Alkatrész, javítás 80 606 Biztosítás 56 000 Autópályadíj 12 000 Összesen 345 066 Egy átlagos autós havonta valamivel több mint másfél tank benzint tölt az autójába. Alkatrészre, javításra havi átlagban 7 ezret fordít. Az autózására fordított kiadásai között majd kétharmad részt számlál az üzemanyag. Az üzemanyagra fordított kiadásainak 65 százaléka a közvetlen adó. Forrás: KSH-alapadatok alapján Reggel-becslés Megjegyzés: A számítás nem tartalmazza a részletre vásárolt kocsi havi törlesztőrészleteit.Lassítást indítványoz az Európai Unió biztosa
Az üzemanyag-felhasználás jelentősen csökkenne, ha egységesen 90 kilométer/órás sebességet vezetnének be az unió tagállamaiban – jelentette ki a Die Weltben az unió energiaügyi biztosa. Andris Piebalgs szerint Németországban – ahol az autópályákon nincs korlátozás – jelentős pazarláshoz vezet, ha az autók 200 kilométeres sebességgel száguldanak.
Ebből a jövedéki adó (45 %) 88 407
Áfa (25%) 39 202
Alkatrész, javítás 80 606
Biztosítás 56 000
Autópályadíj 12 000
Összesen 345 066
Egy átlagos autós havonta valamivel több mint másfél tank benzint tölt az autójába. Alkatrészre, javításra havi átlagban 7 ezret fordít. Az autózására fordított kiadásai között majd kétharmad részt számlál az üzemanyag. Az üzemanyagra fordított kiadásainak 65 százaléka a közvetlen adó.
Forrás: KSH-alapadatok alapján Reggel-becslés
Megjegyzés: A számítás nem tartalmazza a részletre vásárolt kocsi havi törlesztőrészleteit.
Lassítást indítványoz az Európai Unió biztosa Az üzemanyag-felhasználás jelentősen csökkenne, ha egységesen 90 kilométer/órás sebességet vezetnének be az unió tagállamaiban – jelentette ki a Die Weltben az unió energiaügyi biztosa. Andris Piebalgs szerint Németországban – ahol az autópályákon nincs korlátozás – jelentős pazarláshoz vezet, ha az autók 200 kilométeres sebességgel száguldanak. -->