Ország-világ

2005.05.09. 06:38

Hiányos átkelői biztonság?

Amennyiben a jelenlegi ütemben folytatódik a vasúti átjárók biztonságának megerősítése, akkor évekig, sőt akár egy évtizedig is eltarthat, mire befejeződik a munka.

Szakács Árpád

[caption id="" align="alignleft" width="133"] Szakemberek szerint a fényjelzés helyett biztonságosabb a sorompó
[/caption]Lassan halad a magyarországi vasúti átjárók biztonságának megerősítése. Habár az utóbbi évtizedekben állandóan visszatérő problémáról van szó, a beruházások kivitelezésére olyan kevés a pénz, hogy a jelenlegi munkaütemmel akár évekig, de évtizedekig is eltarthat a korszerűsítések befejezése. Ugyanakkor további kérdéseket vet fel az, hogy a program jövőre lejár, így jelenleg nem tudni, mikor folytatják a korszerűsítéseket azokon a helyeken, ahová nem jutott pénz. Az esetleges hiányosságokra a pontosan két éve bekövetkezett siófoki busztragédia hívta fel a figyelmet. Akkor 33 német turista halt meg a figyelmetlen autóbuszvezető hibája miatt. Az átkelőnél ugyan tökéletesen működött a fénysorompó, de a buszvezető mégsem vette figyelembe a vészjelzéseket.

A tragédia után vetődött fel hangsúlyosabban az, hogy a tökéletesebb biztonságot szolgálná az átkelősorompók felállítása. A siófokra kilátogató Medgyessy Péter volt miniszterelnök is azt ígérte, sorompókkal látják el a veszélyes szakaszokat. A program el is kezdődött, a Balaton déli partján megerősítették a vasúti átjárókat. Ezt az ütemet folytatja a MÁV ebben az évben is.

A siófoki katasztrófára emlékező vasúttársasági vezetők tegnapi nyilatkozata szerint idén 650 millió forintot költenek sorompó építésére, illetve korszerűsítésére. Ebből az összegből nyolc, jelenleg csak András-kereszttel ellátott útátjáróban épül fél csapórúddal felszerelt sorompó, valamint mintegy 30 helyen egészül ki a jelenlegi fénysorompó fél csapórúddal. Így 2005 végére a közel 2750 lámpával ellátott vasúti útátjárónak 32 százaléka (880 darab) lesz félsorompóval is ellátva.

Jelenleg elsősorban azokon a helyeken egészül ki fél csapórúddal a biztosítóberendezés, ahol jelentős gépkocsi-  és városi forgalom, illetve autóbusz-közlekedés bonyolódik le, vagy nagy a vasúti pályasebesség. Ugyanakkor érdekesség, hogy ha bár 2003 óta százharmincnyolccal több fél csapórúddal ellátott vasúti átjáró van Magyarországon, de az így felszerelt útátjárókban bekövetkezett balesetek száma nemhogy csökkent, hanem nőtt az elmúlt években. Mindez a szakemberek szerint a közlekedési morál hiányosságaira is felhívja a figyelmet.

A balesetek megelőzésére a vasúttársaság és a rendőrség közös akciót indított. Május 22-ig országos szinten fokozottabban ellenőrzik a vasúti átkelőkön áthaladó autósokat. Szabálytalanság esetén nem büntetnek, csak figyelmeztetnek a rendőrök.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában