Ország-világ

2005.05.31. 00:00

Kirándulások kerékpárral

Ahogy melegednek a nappalok és langyosodnak az esték, egyre több ember vágyik a szabadba. Biciklire pattanva kellemes kirándulásokat tehetünk a főváros környéki hegyekben és erdőkben.

Kocsis Tímea

A pedálozás kitűnően formálja az izmokat, erősíti a szívet és a tüdőt. Karcsúsítja a lábat, jó hatással van a vérkeringésére. Érdemes először fél- majd egynapos túrákat tenni, így lemérheti, mennyire bírja a terhelést. Az erdei utak többsége csak széles gumiabroncsú mountain bike-kal járható biztonságosan. A biciklizés nem veszélytelen, minden túrán viseljünk sisakot. Rövidebb utakra is öltözzünk rétegesen, vékony pulóver és esőkabát mindig legyen kéznél. Gondoskodni kell folyadékról és hideg élelemről. Kisebb túrákra megteszi a hátizsák, de a kerékpárra erősíthető táskák kevesebb kényelmetlenséget okoznak.

A túracélpont kiválasztásánál érdemes összegyűjteni a környék látnivalóit, és egyeztessük az útvonalat a túratársakkal. Kezdetben olyan utat válaszszunk, amelynek vonalán viszonylag kicsi a szintkülönbség. A biztonság kedvéért mindig vigyünk magunkkal egy kisebb szerszámkészletet, amelyben csavarkulcs, csavarhúzó, folt, gumiragasztó és pótbelső is van. Aszfaltos úton haladva fokozottan figyeljünk az autósokra, a gyalogutakon pedig a kirándulók testi épségére. A biciklizésre alkalmas ösvények jó része ugyanis kijelölt túraút, közösen használják a kerékpárosok és a gyalogosok.

Túratippek Budapest közelében:
Normafa–Nagyszénás–Nagykovácsi
Időtartam: 3-5 óra
Útfelület: 20 százalék aszfalt, 50 százalék földút, 30 százalék sóder
A Normafától a piros, majd a sárga jelzést követve jutunk Budakeszire. A templomtól a telki úton indulunk el,  6-7 km-t tekerünk. A Telkibánya táblánál betérünk az erdőbe, és balra kanyarodunk, az Anna vadászházhoz vezető dózerútra. A zöld jelzést követjük, a második elágazásnál balra kanyarodunk, egy jelöletlen dózerútra. Ez murvás útba torkollik, amelyről balra kanyarodva megyünk a Széna-hegy oldalában. A sárga, majd a kék kereszt jelzésen megmásszuk a Kutya-hegyet. A csúcs után elágazáshoz érünk. Jobbra megyünk a kék jelzésen, Nagyszénásig. A csúcsról gyönyörű kilátás nyílik a Pilisen túlra. Lefelé a piros, majd a zöld jelzést választva jutunk Nagykovácsiba.

Normafa–Pilis–Dobogókő–Szentendre
Időtartam: 5-7 óra
Útfelület: 15 százalék aszfalt, 70 százalék földút, 5 százalék sóder, 10 százalék köves út
A Normafától a piros jelzést követve jutunk a Szépjuhásznéhoz, majd tovább a Nagy-Hárs-hegy mellett, át a reptéren. A sárga jelzésen megyünk a Virágos-nyeregig, majd a kéken le, a 10-es úton át a Köves-bércre. Ez az út a Csobánkai-nyereghez visz. A kék jelzést követjük, majd balra fordulva, a Szántói-nyereg érintésével jutunk a Pilis csúcsára. A csúcsot egy murvaúton elhagyva aszfalton tekerünk a Két-bükkfa-nyeregig. Innen a zöld jelzést követve érünk Dobogókőre. Pihenés után a kék jelzésen a Sikárosi-rét felé indulunk, meredek úton lefelé. Utána aszfaltúton hajtunk a Dömör-kapuig, majd tovább Szentendrére.

Szervezett túrák júniusban

Teleholdas tekerés Dunapart–Kolosy tér–Fenyőgyöngye– Hármashatár-hegy Találkozó: június 21-én, 21 óra Batthyány tér Információ: Magyar Kerékpárosklub, Fetzer Róbert (30/914-3219) Könnyú túra kezdőknek Városmajor– Vitorlázó-repülőtér–Virágos-nyereg–Hármashatár-hegy Találkozó: június 25-én 10 órakor a Szilágyi E. fasor Szamos u. kereszteződésénél Információ: Magyar Kerékpárosklub, Balogh Gábor (30/922-9052)

Dunapart–Kolosy tér–Fenyőgyöngye– Hármashatár-hegy

Találkozó: június 21-én, 21 óra Batthyány tér

Információ: Magyar Kerékpárosklub, Fetzer Róbert (30/914-3219)

Könnyú túra kezdőknek

Városmajor– Vitorlázó-repülőtér–Virágos-nyereg–Hármashatár-hegy

Információ: Magyar Kerékpárosklub, Balogh Gábor (30/922-9052) -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!