Ország-világ

2005.05.07. 06:34

Légikatasztrófa fenyeget Ferihegyen?

A légiforgalmi szakszervezetek szerint összeütközhetnek a fel- és leszálló gépek Ferihegyen, mert veszélyes keresztezési pontok kerülnek az útvonalakra. A forgalmat szervező cég szerint szó sincs erről.

Bak Mihály

[caption id="" align="alignleft" width="132"] Ha nincs szabad hely a betonon, akkor a szakszervezet szerint a repülőgépek a levegőben körözve kénytelenek várakozni. Ez balesetet okozhat.
[/caption]Új, rugalmasabb repülésirányítás, amely a jelenleginél nagyobb forgalmat képes kézben tartani. Elhibázott, nem szakemberek által készített rendszer, amely az eddiginél kétszer több olyan pontot állít elő a légtérben, amelyek miatt nagy a veszélye repülőgépek katasztrófájának. Két állítás a május 12-én életbe lépő új magyar légtérszerkezetről. Az első a légteret irányító HungaroControl (HC), utóbbi a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSzSz) álláspontja.

Az MLSzSz tegnap drámai hangú nyílt levélben fordult Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz, figyelmeztetve őt a szerintük fennálló veszélyre. A változás indokoltságában nincs vita a felek közt. A magyar légtér terheltsége óriási mértékben nő, elsősorban a fapados járatok számának gyarapodása miatt. Áprilisban tízezer fel- és leszálló gép fordult meg Ferihegyen, tavaly júniusban számláltak ennyit. A növekedés folyamatos, az elmúlt két évben hatvan százalék volt. A brüsszeli székhelyű EuroControl 2006-ra várta ezt a mennyiséget. Ezzel a jelenlegi légiforgalmi irányítás elérte a határt – ebben is egyetértés mutatkozik a HC és az MLSzSz közt.

A ferihegyi légtér (angol betűszóval TMA) a Nyugaton Tata, Északon a szlovák határ, Keleten Lőrinci (Gyöngyös közelében), Délen Kecskemét határolta sokszögben helyezkedik el, Budapest központtal. Jelenleg ebben a sokszögben a légiirányítók mozgatják a gépeket, utasítva őket az irányra, fordulásra. A forgalom több csúcspont körül változva alakul naponta. Az új rendszerben a TMA-n belül szabványútvonalakat jelöltek ki, a pilóták ezeken vezetik a gépeket. A „mettől meddig”, két pont koordinátáit már nem a földi személyzet, hanem az útvonal írja elő. A rendszer tartaléka a jelenlegi óránkénti 24 helyett 40 gép irányításának lehetővé tétele. Ez egyébként Ferihegy jelenlegi fogadóképességének felső határa – mondta el Hackl Mónika, a HC kommunikációs vezetője.

A veszélyes ütközési pontok kialakulása lehetetlen a HC szerint. A tervezéskor minden nemzetközi szabványt tartalmazó számítógépes programot használtak. Ez nem is engedi meg hibás útvonal kijelölését. A légtérben a várakozás mindennapos. Akár a rossz időjárás is elvezethet oda, hogy a gépeknek körözniük kell az irányítás által meghatározott helyen. A ferihegyi légtérszerkezet megváltoztatása azt is szolgálja, hogy rövidebb legyen ez a felesleges idő, s a repülők minél előbb leszállhassanak.

A Malév és a Ferihegyet üzemeltető Budapest Airport Rt. üdvözli a légtérszerkezet módosítását – tudatták a cégek. A HC-n belüli vitába a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem avatkozik be – válaszolta lapunknak Tóth Judit szóvivő. A szakszervezet nyílt levelében azonban az is olvasható, hogy ha nincs szabad hely a betonon, a repülőgépek a levegőben körözve kénytelenek várakozni. Erre már április közepi nyilatkozatában is felhívta a figyelmet. A biztonságos közlekedést veszélyezteti, és a légiforgalmi irányítás megbénulásához vezethet, ha Ferihegy forgalmának növekedése a jelenlegi marad. Ez azonban elsősorban nem légiirányítási probléma – szögezték le a HC-ban. Ha a repülőtér nem képes elvezetni a gépeket a földön, azon az irányítás gyakran nem tud segíteni.

Pro: Metes György (MLSzSz-elnök)

- Nem hozzáértők készítették a rendszert. - Figyelmen kívül hagyták a nemzetközi előírásokat. 14–17 olyan kereszteződési pont fog kialakulni, amelyeknél összeütközhetnek a gépek. - Növekszik a légiirányítók terhelése, akiket nem is képeztek ki az új rendszerre, tehát nehezen fognak megbirkózni a keresztező forgalommal. - A HC célja a tavalyi 118 ezer óra késés leplezése, ezért a EuroControllal hamis adatokkal fogadtatták el a rendszert.

Kontra: Hackl Mónika (HC)

- A német légiforgalmi irányítók is segítettek. - Az útvonalakat olyan programmal „rajzolták”, amely az összes nemzetközi előírást tartalmazza, és nem engedi azokat figyelmen kívül hagyni. - Éppenhogy csökken a terhelés, mert az irányítók munkáját előre rögzített útvonal segíti. Min-denkit kiképeztek. - A repülőnként kevesebb mint egy perc „saját hibás” késés éppenhogy a balesetek elkerülése érdekében vált szükségessé.

- Figyelmen kívül hagyták a nemzetközi előírásokat. 14–17 olyan kereszteződési pont fog kialakulni, amelyeknél összeütközhetnek a gépek.

- Növekszik a légiirányítók terhelése, akiket nem is képeztek ki az új rendszerre, tehát nehezen fognak megbirkózni a keresztező forgalommal.

- A HC célja a tavalyi 118 ezer óra késés leplezése, ezért a EuroControllal hamis adatokkal fogadtatták el a rendszert. Kontra: Hackl Mónika (HC) - A német légiforgalmi irányítók is segítettek.

- Az útvonalakat olyan programmal „rajzolták”, amely az összes nemzetközi előírást tartalmazza, és nem engedi azokat figyelmen kívül hagyni.

- Éppenhogy csökken a terhelés, mert az irányítók munkáját előre rögzített útvonal segíti. Min-denkit kiképeztek.

- A repülőnként kevesebb mint egy perc „saját hibás” késés éppenhogy a balesetek elkerülése érdekében vált szükségessé. Ha nincs szabad hely a betonon, akkor a szakszervezet szerint a repülőgépek a levegőben körözve kénytelenek várakozni. Ez balesetet okozhat. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában