Ország-világ

2005.06.08. 00:00

Koppintják a modelleket

A keletiek meg akarják mutatni a világnak, miként kell autót gyártani. Csakhogy a Sanghaji Autószalonon bemutatott modelljeiket mintha már láttuk volna valahol…

Forrás: Auto Bild

[caption id="" align="aligncenter" width="300"] A Chery a legerőszakosabb kínai autógyártó. A Sanghaji Autószalon sztárja az M14-es volt, amely a Peugeot 307 CC mintájára készült.
[/caption]Kínában manapság közel száz autógyártó készül arra, hogy meghódítsa az 1,2 milliárd lakosú ország piacát. A gyártók azt sem titkolják, hogy továbbterjeszkednének a többi kontinensre. A Sanghaji Autószalonon idén a nyugati gyártócégek uralták a terepet, de a kínaiak most először egy teljes kiállítócsarnokot elfoglaltak. A kiállításon húsz gyártó mutatta be vadonatúj termékét, a legjelentősebbek a shanghai SAIC, illetve a First Auto Works cégek. Ők a legnevesebb nyugati gyártókkal társulnak. A SAIC a Volkswagennel és a General Motorsszal, és megvették a koreai SsangYong gyártócéget is. Az MG Roverről az utolsó pillanatban lemondtak, hiszen csődöt jelentett a nagy múltú márka. A SAIC most érdeklődik a FIAT iránt. A másik nagy cég, a FAW a VW-vel, a Mazdával és a Toyotával működik együtt. A kínaiak rendszerint a partnercég modelljeit gyártják, a különbség néha alig észrevehető.

A másolás egyelőre nem működik tökéletesen, van min finomítani. Ennek legszemléletesebb példája a FAW által bemutatott Rolls-Royce utánzat. Ezt a legnagyobb jóindulattal sem lehet összetéveszteni az angol eredetivel. A kínaiak úgy tesznek, mintha övék volna az eredeti ötlet, a kiállítási darabokat nem lehetett közelről megnézni. A Brilliance, Changan, Great Wall, Polarsun és hasonló nevű gyártók többsége kis- és középkategóriás autókat, kisbuszokat és egyterűeket mutatott be. Néhány egészen ügyes munka. A Chery nagyon büszke saját termékére, ami nem valami különleges konyakos meggyféle, hanem egy autó. A Chery M14 legfőbb ismertetőjegye, hogy kísértetiesen hasonlít az általunk Peugeot 307 CC néven ismert és szeretett kabrióra. A kínaiak szerint annyira nem is hasonlít.

– Saját fejlesztés, mi csináltuk! – állította büszkén a gyár képviselője a Sanghaji Autószalonon. El is hinnénk neki, ha nem találkoztunk volna korábban a cég egy másik termékével, a Chery QQ-val, amit nem nehéz Daewoo Matiznak nézni. A legnagyobb különbség az ár: a QQ ezer euróval (250 ezer forint) olcsóbb, mint a Matiz. Ezt már láttuk valahol – mormoljuk magunk elé, a bemutatott modelleket nézve. Például a BYD márkajelzése egyszerűsített formában a BMW propellere, és a hárombetűs név sem biztos, hogy a véletlen műve. A Great Wall egyterűje hasonlít a Honda CR-V-re, és hasonlóan hívják: CUV. Ha tetszik a Mazda 6-os, de vékony a pénztárcánk, várjuk ki, hogy megérkezzen a Haifei.

– Ne legyenek illúzióink – mondta Michael Cunne autópiac-elemző. – A kínai gyártóknak nincs arra kapacitásuk, hogy Euro 4-es környezetvédelmi normát teljesítő motorokat fejlesszenek. De biztosan beszereznek majd ilyeneket, a saját fejlesztés túl sokáig tart. Márpedig az idő szorít, a Chery M14-est például 2007 elején dobják Németországban piacra. Persze Euro 4-es motorral.

A keletiek már megelőzték Németországot!

Kína az elmúlt évben 5,3 millió eladott autóval leváltotta Németországot (3,3 millió) a harmadik legnagyobb piaci szereplő posztján. A VW a rohamosan csökkenő eladási számok ellenére továbbra is piacvezető (27 százalék), a General Motors (10 százalék), a Honda (8 százalék), a Citroën és a Chery előtt. Az autók vásárlói az egyre erősödő kínai középosztályból kerülnek ki. Az ottani viszonyok alapján ez a réteg 2500 eurós éves fizetésnél kezdődik, és becslések szerint 200 millió ember tartozik közéjük – bár a számok évről évre gyorsan változnak. Tavaly Kínában még alig 14 autó jutott ezer lakosra. Németországban ez a szám 581, az USA-ban 777.

a réteg 2500 eurós éves fizetésnél kezdődik, és becslések szerint 200 millió ember tartozik közéjük – bár a számok évről évre gyorsan változnak. Tavaly Kínában még alig 14 autó jutott ezer lakosra. Németországban ez a szám 581, az USA-ban 777. A Chery a legerőszakosabb kínai autógyártó. A Sanghaji Autószalon sztárja az M14-es volt, amely a Peugeot 307 CC mintájára készült. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában