Ország-világ

2005.07.04. 00:00

A világ csúcsrepterei és Ferihegy

A Skytrax Repülési Kutatóintézet a világ repülőtereit értékelő összehasonlításában nem Ferihegy kerülhetett az élbolyba. Méretei, forgalma miatt. A Lufthansa szerint azonban a magyar légikikötőnek óriási utasszám-növekedése várható.

Horváth K. József

[caption id="" align="alignleft" width="301"] Az utasok kilencven százaléka idegesítőnek értékelte a legjobbnak minősített reptereken is az utazás során szerzett tapasztalait. A magyar légikikötőben is gyakori a zsúfoltság. Fotó: Riskó Gáspár
[/caption]Összesen 150 repülőteret 30 kategória szerint értékelt ki a londoni székhelyű Skytrax Repülési Kutatóintézet. A Der Standard hétvégi száma beszámolt arról is, hogy a szervezet az értékelést 5,6 millió utas véleménye alapján végezte el. A válaszok során a szolgáltatások színvonalát is értékelniük kellett a válaszolóknak. Az európai repterek közül a müncheni lett az első a listán. Sokak meglepetésére a Bécs– Swechat nem fért bele az első tízbe. Az utasok kilencven százaléka stresszesnek értékelte utasként szerzett tapasztalait, a legjobbnak minősített reptereken is. A megkérdezettek 60 százaléka pedig kimerítőnek találta a repülőgépes utazást. Szakértőnk szerint a budapesti Ferihegyi repülőtér egyszerűen adottságainál fogva nehezen kerülhet be talán még az első százba is. Bár idén már hét-millió utas kiszolgálásával számol a honi légikikötő, az a mennyiség azonban csak a reptér saját fejlődéséhez képest kiemelkedő. Nemzetközi összehasonlításban nem túl magas. Például Bécs–Swechat az elmúlt évben több mint 14 millió utast fogadott, s ez a reptér mindössze 230 kilométerre fekszik Ferihegytől. Ennek ellenére Stephan Semsch, a Lufthansa kelet-közép-európai régióért felelős regionális igazgatója optimista a térség utasforgalmának növekedésével kapcsolatban. Mint lapunknak elmondta, az IATA nemzetközi légügyi központ felmérése szerint Magyarország, Kínához és Indiához hasonlóan, rendkívüli fejlődés előtt áll a légi közlekedésben.

A Lufthansa felmérése szerint ebben a kelet-közép-európai régióban az egyes országok lakóinak 3 százaléka száll legalább egyszer egy évben repülőre. Nyugat-Európában ez az arány 25 százalék. Ezért a társaság stratégiai fontosságú térségnek minősítette Kelet-Közép-Európát. Ez persze a jövő. A jelen pedig a mintegy hétmillió utas. E forgalomnövekedéssel azonban még így is nehezen bírkózik meg Ferihegy.

A közelmúltban Lichtenberger Tamás, a Magyarországon üzemelő légitársaságok érdekvédelmi szervezetének vezetője közölte, közösen fordulnak a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. tulajdonosához, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-hez azért, hogy javuljon a légitársaságok helyzete a repülőtéren.

A szakemberek már 2002-2003-ban, amikor még 5,5 millió volt az évi utasforgalom, jelezték, jó lenne hozzáfogni a C épület építéséhez. Most, a forgalomnövekedés közepette, főleg, hogy az egyes terminál felújítása sem készült el időre, szűkös a repülőtér. Nemcsak az utasok, de a repülőgépek is sokszor sorban állnak, hogy be tudjanak állni a helyükre. A kényelmetlenség egyik oka, hogy a fapados társaságok is ide szállítják az utasokat. Ha ősszel várhatóan elkészül az egyes terminál, amely otthont ad nekik, akkor talán enyhül a zsúfoltság.

Szó van azonban arról is, hogy a fapadosok esetleg nem Ferihegyen, ahol a hagyományos szolgáltatást adó társaságok landolnak, hanem Budapesttől kissé távolabb, például Börgöndön, Székesfehérvár mellett szállnak majd le. Igaz, ez legfeljebb három-négy év múlva válhat valóra. Némelyek a fapadosok számára felújított egyes terminál 8,6 milliárd forint értékű beruházását sokallják, mondván, egy könnyűszerkezetes csarnokkal másfél milliárdból is meg lehetett volna úszni a munkát. A központi leszállási lehetőség miatt a szakemberek ezeket a járatokat inkább csak névleges fapadosoknak tekintik.

A térségben rajtunk kívül Prága érkezteti a fapadosokat a fővárosi reptéren, de például Párizs vagy London sokkal távolabbi leszállóhelyet ad a fapadosoknak. S e hatalmas légikikötők, még a kizárólag hagyományos szolgáltatást nyújtó légitársaságok kiszolgálásával sincsenek benne a Skytrax Repülési Kutatóintézet listájának élbolyában. Egyébiránt, ha Magyarországon a fapadosok később Börgöndön szállnak majd le, az utasok onnan sem jutnak később Budapestre. Innen autópályán 35 perc alatt Budán lehet lenni. Ennyi idő kell legalább ahhoz is, hogy Ferihegyről a város szívébe érjen az utas.

Ami az utasok szempontjából nem a legkényelmesebb, az a pilóta szemszögéből nézve – hál istennek – nagyon is korszerű, biztonságos és tiszta. Keszőcze János, a Malév Boeing 737-es főpilótája lapunknak elmondta: a legkorszerűbb leszállást segítő berendezésekkel van fölszerelve, ami kifejezetten európai színvonalú. 

A repülőterek sorrendje

 1. Hongkong (Hongkong)  2. Szingapúr (Szingapúr)  3. Szöul (Dél-Korea)  4. München (Németország)  5. Kansas (USA)  6. Dubai (Arab Emírségek)  7. Kuala Lumpur (Malajzia)  8. Amsterdam (Hollandia)  9. Koppenhága (Dánia) 10. Sydney (Ausztrália) Forrás: Skytrax

A statisztika tükrében

Idén, az első negyedévben Ferihegyre összesen 27,5 ezer járat érkezett, illetve indult, ami 26 százalékos növekedést jelez az előző évhez képest. Az összes gépforgalomból a kereskedelmi le- és felszállások száma 25,9 ezer volt, ennek 41 százalékát nemzeti légitársaságunk bonyolította le. Forrás: KSH

 2. Szingapúr (Szingapúr)

 3. Szöul (Dél-Korea)

 4. München (Németország)

 5. Kansas (USA)

 6. Dubai (Arab Emírségek)

 7. Kuala Lumpur (Malajzia)

 8. Amsterdam (Hollandia)

 9. Koppenhága (Dánia)

10. Sydney (Ausztrália)

Forrás: Skytrax A statisztika tükrében Idén, az első negyedévben Ferihegyre összesen 27,5 ezer járat érkezett, illetve indult, ami 26 százalékos növekedést jelez az előző évhez képest. Az összes gépforgalomból a kereskedelmi le- és felszállások száma 25,9 ezer volt, ennek 41 százalékát nemzeti légitársaságunk bonyolította le.

Forrás: KSH Az utasok kilencven százaléka idegesítőnek értékelte a legjobbnak minősített reptereken is az utazás során szerzett tapasztalait. A magyar légikikötőben is gyakori a zsúfoltság. Fotó: Riskó Gáspár -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában