Ország-világ

2005.07.23. 00:00

Bombabiztosak a bankok

Terrorfenyegetést kapott tegnap délelőtt egy debreceni bank. Megtudtuk: pénzintézeteink 1998 óta rendelkeznek csodafegyverekkel. Így terrortámadás után is tudnánk használni a bankkártyánkat.

Juhász Ádám

[caption id="" align="alignleft" width="147"] A londoni cégek buszokat rendeltek
[/caption]„Jó napot kívánok! Szeretnék szólni, hogy a debreceni Kálvin téren lévő Budapest Bank épületét ma 10 órakor terrortámadás fogja érni.” Nyilvános telefonfülkéből érkezett ez a hívás tegnap  fél 9 után a 107-es segélyhívószámra. Juhászné Kiss Katalintól, a Debreceni Rendőrkapitányság ügyeletes szóvivőjétől megtudtuk: a járőrök azonnal kiürítették a bank épületét és a környező üzleteket. Ötven személynek kellett elhagynia a közeli üzletközpontot, a területet lezárták, ám robbanószerkezetet nem találtak. A fülke közelében térfigyelő kamera nem volt. A történet ezúttal viszonylag jól végződött, de vajon mennyire felkészült a magyar üzleti világ egy terrortámadásra? A brit bankok 70 százaléka rendelkezik olyan akciótervvel, amely terrortámadások esetén biztosítja a pénzügyi rendszer sértetlenségét – derül ki a Business Continuity Institute  felméréséből. A nagybankok semmit sem bíznak a véletlenre. Biztonsági szakembereik városon kívüli számítógépes bázisokat építettek ki, így ügyfeleik a terrortámadások után is minden gond nélkül igénybe vehették a pénzintézetek szolgáltatásait. Mindez a londoni bankoknak az elmúlt évben átlagosan egymillió fontba, vagyis mintegy 360 millió forintba került. Minden pénzintézetnek elemi érdeke, hogy üzleti folyamatait ne lehessen megszakítani, vagy a hibák nagyon rövid idő alatt helyreállíthatók legyenek. Ilyen akciótervvel 1998 óta egyre magasabb színvonalon minden nagyobb magyarországi bank, így a Budapest Bank is rendelkezik – mondta lapunknak Fialka György, biztonsági vezető. Ez pedig az Üzletmenet Folytonossági Terv és a Helyreállítási Terv. Segítségükkel terrortámadás után körülbelül tíz perccel már elérhetők a bankok ügyfélszolgáltatásai. A rendszer lényege, hogy mindig felkínál alternatív, tartalék lehetőséget, így semmilyen pénzintézeti adat nem veszhet el. Ilyenkor a helyettesítő folyamatok általában lassabbak mint az eredetiek, de például zökkenőmentesen mükődik az e-mail és minden más kommunikációs csatorna a bankon belül.

A Magyar Külkereskedelmi Bank (MKB) is rendelkezik rendkívüli események kezelésére szolgáló tervvel, ezt elő is írja a hitelintézetekre és a tőkepiac szereplőire vonatkozó törvény – mondta lapunknak Jakab Péter, a Magyar Külkereskedelmi Bank biztonsági igazgatója. Talán a legfontosabb része a tervnek – a londonihoz hasonlóan –, hogy a város két egymástól távol lévő pontján számítógépes központ üzemel. Így ha az egyikkel baj van, akkor a másik még mindig üzemképes. Így például a mindennapi létünkhöz sokszor nélkülözhetetlen bankkártyánk – amely 24 órás szolgáltatás – a rendszer segítségével minden probléma nélkül müködik. Az MKB-nál egyébként bankbiztonságra évente százmilliókat költenek, míg ez az összeg a Budapest Banknál már a milliárdot is elérheti. A britek még ennél is jobban bebiztosították magukat. A 2001. szeptember 11-i terrortámadások után sürgősen felépítettek a felügyeleti szervek  egy olyan titkos internetes kommunikációs csatornát, amelynek segítségével érintkezni tudtak a fontosabb bankokkal. Ezzel sikeresen biztosítani tudták a pénzügyi stabilitást. Az MKB-nál és a BB-nál elmondták, hogy nincs hasonló internetes kapcsolat a hatóságokkal, így például sem a pénzügyi felügyelettel, sem a rendőrséggel. Ezek a szervek viszont ilyen problémák esetén minden gond nélkül kérhetnek adatokat például az ügyfelek számlaforgalmáról.

A BKV-nak nincs válságterve arra az esetre, ha felrobbanna a metró

A londoni terrorcselekmények óriási káoszt okoztak a közlekedésben. Egyes pénzintézetek alkalmazottai nem értek el munkahelyükig. Másoknak a hazajuttatása ütközött nehézségekbe. Több cég különbuszokat rendelt. A hazai bankok kidolgoztak tervet arra is, hogy terrortámadás esetén hogyan oldják meg a dolgozók szállítását. Nem szerződtek személyszállító cégekkel. Minimális dolgozóval működnének, és a bejárást, hazajutást szolgálati kocsikkal, illetve az alkalmazottakéval oldanák meg. Pár hónappal ezelőtt, ha valóban sztrájkoltak volna a BKV-sok, akkor a pénzintézetek már bevetették volna ezt a tervet. Ennek ellenére a Fuvarozók Országos Szövetségének tagjai meg tudják oldani a személyszállítást. Peredi Péter főtitkár emlékeztetett rá: az 1989-es nagy tél okozta hóakadályok idején a metrón kívül semmilyen tömegközlekedési eszköz nem járt. Ekkor a hírközlő szervek segítséget kértek a Fuvosztól. Taxistársaságok hada szállította a vezetőket és az alkalmazottakat a munkahelyükre. Ha viszont terrortámadás következtében bénul le a közlekedés és a kormány katasztrófává minősíti az állapotot, akkor a katasztrófavédelmi szervek az illetékesek. Ennek fényében sem elképzelhetetlen, hogy szükség lenne a Fuvoszra. Annál is inkább, mivel mint a Reggel megtudta, a BKV-nak nincs válságterve terrorcselekmény esetére. Antal Mihály forgalmi igazgató elmondta, a közlekedési vállalat egy úgynevezett „operatív pótlási terv”-vel rendelkezik, amelyet szinte mindennap használnak, ha kiesik egy buszjárat. A BKV forgalmi zavarelhárító csoportjában külön szakembergárda foglalkozik forgalomtereléssel. A busz nem zárt pályán közlekedő jármű, ezért baleset vagy bármilyen probléma esetén más útvonalra terelik a járatokat. A metró és a villamos más kérdés, mert azok zárt pályán közlekednek, ilyenkor szakaszokat kell leállítani. Így például ha a Moszkva téren lenne baj, akkor a Deák tértől az Örs vezér térig közlekednének a szerelvények, ugyanis ezen a szakaszon a több vágány miatt vissza tudnak fordulni a járatok. A Deák tér és a Déli pályaudvar között pedig pótlóbuszok járnának.

A busz nem zárt pályán közlekedő jármű, ezért baleset vagy bármilyen probléma esetén más útvonalra terelik a járatokat. A metró és a villamos más kérdés, mert azok zárt pályán közlekednek, ilyenkor szakaszokat kell leállítani. Így például ha a Moszkva téren lenne baj, akkor a Deák tértől az Örs vezér térig közlekednének a szerelvények, ugyanis ezen a szakaszon a több vágány miatt vissza tudnak fordulni a járatok. A Deák tér és a Déli pályaudvar között pedig pótlóbuszok járnának. A londoni cégek buszokat rendeltek -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában