2005.08.08. 00:00
Csak ügyeskedés vezethet a boldoguláshoz?
Ezen a héten azt vizsgáltuk, hogy a napilapvásárlók szerint mitől függ leginkább az emberek boldogulása Magyarországon. Legtöbben (45,3 százalék) úgy gondolták, hogy elsősorban a protekciótól és összeköttetésektől függ az, hogy valaki hogyan érvényesül. A válaszadók 27 százalékának az a meggyőződése, hogy a legnagyobb jelentősége a kemény munkának és kitartásnak van. A megkérdezettek mintegy 16 százaléka a törtetés-könyöklés módszerét tartja a legcélravezetőbb megoldásnak az előrejutásban, 12 százalék szerint a tehetség a legfontosabb tényező.
Összességében azok aránya, akik a protekciót, ügyeskedést tartják a siker zálogának, meghaladja a 60 százalékot, míg a tehetségnek és a szorgalmas munkának a válaszadók 40 százaléka tulajdonít nagy jelentőséget. Tehát mindkét alapvetően eltérő beállítottságú vélemény viszonylag nagy arányban van képviselve a társadalomban, de erősebb az a szemléletmód, amely szerint kapcsolatrendszerre és törtetésre van szükség a boldoguláshoz.
A 18–29 éves korosztályban legtöbben a protekciót tartják fontosnak, és az átlagnál kisebb jelentőséget tulajdonítanak a tehetségnek és a kitartó munkának. A 30-asok között az átlagnál többen vannak, akiknél a törtetés a célravezető, de jelentős azok aránya is, akik szerint a tehetség a legfontosabb az érvényesülésben. A 45–59 éves korcsoport véleménye a megkérdezettek átlagához hasonló, míg a 60 felettiek legtöbbre a kemény munkát és a kitartást értékelik.
Megvizsgáltuk a pártok szavazótáborának beállítottságát aszerint, hogy szerintük mi kell ma Magyarországon az érvényesüléshez. A Fideszre szavazók nagyobb arányban gondolják, hogy a mai viszonyok között a protekció és a törtetés a legfontosabb, míg az MSZP szavazótáborában többen vannak, akik szerint ma inkább tehetséggel és kitartó munkával lehet előbbre jutni. Kissé eltérően vélekednek a boldogulási esélyekről a nők és a férfiak. A nők között magasabb azoknak az aránya, akik úgy gondolják, törtetni és ügyeskedni kell a siker érdekében, mint a férfiaknál.
A Budapesti Corvinus Egyetem Marketingkutatás és Fogyasztói magatartás tanszéke és az ASM Kiadói Kft. közvélemény-kutatást végez a napilapot vásárló, felnőtt magyar lakosság körében. A minta nem reprezentálja a teljes felnőtt lakosságot, de alkalmas arra, hogy a 18 év feletti napilapvásárlókról következtetéseket vonjunk le.