2005.08.25. 00:00
Dolgozat e-mailben és faxon
Az informatikai társadalmak korában élünk: a számítógépek, nyomtatók és faxok nélkülözhetetlen segítőtársaink.
Magyarországon az 1980-as években terjedtek el a számítógépek az iskolákban. Ekkor kezdték oktatni az informatikai alapismereteket, bár eleinte a tanárok maguk is csak néhány leckével jártak diákjaik előtt. Azóta sokat változott a világ, a gépek jobbak, az oktatók felkészültebbek, a forradalmi átalakulás azonban elmaradt: a számítógép használata sokszor csak az informatikaórákra korlátozódik. Pedig a diákok és szüleik részéről jóval többre lenne igény. Ma Magyarországon mindössze a családok 20 százaléka rendelkezik saját számítógéppel, internetkapcsolattal pedig még kevesebben. A későbbi munkavállaláshoz napjainkban előfeltétel a számítógépes programok gyakorlott kezelése, ezért hasznos lenne, ha a gyerekek ezt még az iskolában elsajátíthatnák.
A technikai fejlődés ellenére sajnos sok magyar iskola még nem készült fel a multimédiás oktató anyagok mindennapi használatára. Hiába a számítógépterem, ha a tanárok többsége megelégszik a hagyományos tábla, írásvetítő használatával. Nem csoda, ha az ingergazdag környezetben élő gyerekek unatkoznak az iskolában. Itthon is vannak szerencsére olyan intézmények, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek a számítástechnikára. Bosznyai Beáta, az egyik budapesti szakközépiskola tanára elmondta, hogy náluk az utóbbi években elfogadottá vált a dolgozatok e-mailben vagy CD-n való beadása. „Mivel intézményünk jól felszerelt, a diákoknak lehetőségük nyílik arra, hogy tanítási időben vagy azon kívül is önállóan használhassanak számítógépet. Írhatnak dolgozatot, internetezhetnek, chatelhetnek, megoldhatják az iskolában kapott feladatokat. Sokszor adunk nekik olyan leckét, amihez a világhálóról kell adatot, információt gyűjteniük, így megtanulják ennek módszereit. Kézzel csak az órai röpdolgozatokat írják, a fogalmazások többsége gépen készül.”
Amerikában a Tucson melletti Empire High középiskola vezetése úgy döntött, száműzi az oktatásból a tankönyveket, és már csak számítógépeket használnak. A diákok az iskola egész területén elérhető hálózatról tölthetik le a tananyagot. A házi feladatot e-mailben lehet elküldeni a tanároknak. A pedagógusok tapasztalatai szerint az ötlet bevált, a diákok lelkesebbek és kezdeményezőbbek lettek. Az új rendszer a tanrendet rugalmasan alakíthatóvá teszi. Ez tehát a jövő. Már csak az a kérdés, a magyar diáknak mikor lapul majd könyvek helyett laptop az iskolatáskájában…
Tiltsuk vagy tanítsuk?
Sok támadás érte már a kisgyerekkori számítógép-használatot. Míg az ellenzők az informatika káros hatásait hangoztatják, addig a pártolók a kreatív és képességfejlesztő alkalmazás mellett kardoskodnak. Az igazság, mint mindig, valószínűleg most is valahol a két szélsőséges nézőpont között van. A speciálisan kicsiknek készített programok ésszerű használata segít a különböző képességek, adottságok kibontakoztatásában, teret ad a képzeletnek és önállóságra szoktatja a lurkókat. Az életkornak nem megfelelő játékok és az ellenőrizetlen, hosszú órákig tartó számítógépezés viszont biztosan többet árt, mint használ. A négy-hat éves gyerekek legfeljebb húsz percig, a tíz-tizenkét évesek pedig egy óráig ülhetnek a monitor előtt. Nagyon fontos, hogy legyenek olyan napok, amikor a gép egyáltalán nincs bekapcsolva, így használata nem válik mániává.
A speciálisan kicsiknek készített programok ésszerű használata segít a különböző képességek, adottságok kibontakoztatásában, teret ad a képzeletnek és önállóságra szoktatja a lurkókat. Az életkornak nem megfelelő játékok és az ellenőrizetlen, hosszú órákig tartó számítógépezés viszont biztosan többet árt, mint használ.
A négy-hat éves gyerekek legfeljebb húsz percig, a tíz-tizenkét évesek pedig egy óráig ülhetnek a monitor előtt. Nagyon fontos, hogy legyenek olyan napok, amikor a gép egyáltalán nincs bekapcsolva, így használata nem válik mániává. -->