Ország-világ

2005.08.10. 00:00

Eiffel a város szélén

Ellehetetlenítené a főváros fejlődését a szocialisták terve. A Budapest Program szerint ugyanis kitelepítenék a Nyugati és a Déli pályaudvart a külvárosba. Pedig ezek az állomások lesznek a jövőben a legnagyobb közlekedési csomópontok.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="163"] A MÁV szerint szó sem lehet arról, hogy a Nyugati pályaudvart kitelepítsék valahová a külvárosba
[/caption]Megszüntetnék a Nyugati és a Déli pályaudvart a budapesti szocialisták. Legalábbis ezt tartalmazza a Budapest Program 2006–2014, amelynek felelőse Horváth Csaba II. kerületi szocialista polgármester. Tervei szerint a pályaudvarokat a város szélére helyeznék át. Felszednék a síneket, és kormányzati negyedet építenének a helyükön. A Nyugati helyén a Westend bevásárlóközpont mögött kapnának helyet a minisztériumok és más kormányzati intézmények. A jól hangzó javaslattal két baj van csupán. A MÁV-nak esze ágában sincs kiköltöztetni a pályaudvarokat. Továbbá az elképzelés nincs összhangban a főváros közlekedésfejlesztési terveivel. Mi több, egyenesen ellehetetleníti a tömegközlekedés fejlesztését és a közlekedési szövetséget.

A MÁV sajtóosztályán közölték, hogy a Déli pályaudvart sem költöztetik el Kelenföldre. Ez a hír újra meg újra szárnyra kap, de a vasútnak nincsenek ilyen szándékai. Elképzelhető, hogy egyszer majd befedik a Délit, és fölötte bevásárlóközpontot vagy irodákat alakítanak ki. Ám ettől a vonatok még maradnak. A Nyugati pályaudvart sem vinnék máshová. A Nyugati kiköltöztetése mellesleg a leendő ferihegyi gyorsvasút előtt is elvágná az utat.

A Budapesti Közlekedési Szövetséget előkészítő BKSZ-iroda vezetője szerint sincs semmi szükség a költöztetésre. A vonatvégállomások a lehető legjobb helyen vannak, véli Kéthelyi József. Nyugat-Európa nagyvárosaiban is számos példát találni arra, hogy a vasút befut a belvárosba. Az más kérdés, hogy nem feltétlenül kell a felszínen lenniük az állomásoknak. A vasút a föld alatt, metróként be tud kapcsolódni a legzsúfoltabb nagyváros tömegközlekedési hálózatába is. Stuttgartban a központi pályaudvarra több irányból futnak be és haladnak onnan tovább a vonatok. Frankfurtban fúrópajzsok indultak tovább a föld alá telepített állomásokból. Alagutak kötik össze a pályaudvarokat a belváros alatt. Így alakult ki a Stadt Bahn, amely egyfajta metróhálózat. Ezek a vonalak annyiban különböznek a budapesti metróktól, hogy voltaképp nincs végállomásuk. A városban felszállunk a metróra, amely a városhatáron túl mint vonat folytatja az útját.

Ehhez lesz hasonló a majdani 5-ös metró, amely nem más, mint a szentendrei és a csepeli HÉV összekapcsolása a belváros alatt. Kéthelyi József szerint nem szabad felszámolni a belvárosi pályaudvarokat. Ezek ugyanis remek kiindulópontul szolgálhatnak majd az újabb metróvonalaknak. Célszerű lenne például összekapcsolni a föld alatt a Nyugati és a Déli pályaudvart. A 2-es metró már összeköti a Délit és a Keletit. Az utóbbi pedig a Kelenföldihez kapcsolódik majd a 4-es metróval. A Budapesti Közlekedési Szövetség a jövőben érdekeltté teszi a MÁV-ot a fejlesztésben. Hiszen a vasút az utasforgalom alapján részesül a BKSZ bevételeiből. Ha sokan utaznak a belvárosi, akár föld alatti vonatokon, a MÁV-nak is több jut a közös kasszából.

Karbantartó üzemek a külvárosi pályaudvarokból

A külvárosi, ma alig használt pályaudvarok új szerepet kaphatnának a jövőben. A mai központi pályaudvarokat mentesíthetnék a vonatok karbantartásától, takarításától. A Ferencvárosi vagy Józsefvárosi pályaudvar alkalmas lenne a feladatra. Itt idő és hely is jutna a munkákra. Ha bevonják a városi tömegközlekedésbe a vonatokat, a mai központi pályaudvarokon amúgy is jelentősen megnövekszik az utasforgalom.

a külvárosba. Pedig ezek az állomások lesznek a jövőben a legnagyobb közlekedési csomópontok. Vajta Zoltán Karbantartó üzemek a külvárosi pályaudvarokból A külvárosi, ma alig használt pályaudvarok új szerepet kaphatnának a jövőben. A mai központi pályaudvarokat mentesíthetnék a vonatok karbantartásától, takarításától. A Ferencvárosi vagy Józsefvárosi pályaudvar alkalmas lenne a feladatra. Itt idő és hely is jutna a munkákra. Ha bevonják a városi tömegközlekedésbe a vonatokat, a mai központi pályaudvarokon amúgy is jelentősen megnövekszik az utasforgalom. A MÁV szerint szó sem lehet arról, hogy a Nyugati pályaudvart kitelepítsék valahová a külvárosba -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában