2005.08.19. 00:00
Elszállhat a Malév privatizációja
A Malév magánosításának ügye a magyarországi privatizáció történetének egyik legérdekesebb fejezete. A nemzeti légitársaság eladásával ugyanis minden politikai erő egyetért, az államnak mégsem sikerül megszabadulni tőle. A rendszerváltás óta négy kormány háromszor próbálta meg értékesíteni a vállalatot.
A 2004-ben kezdődött legfrissebb privatizációs próbálkozás azonban csak most látszik a végkifejletéhez közeledni. Úgy tűnik, a céget ismét nem sikerül eladni, de talán sikerül minden eddiginél nagyobb politikai botrányt kavarni a Malév körül.
Kérdés persze, hogy miért vált botránnyá a Malév privatizációja, ha egyébként azzal mindenki egyetért. Az ok nem csupán
a mindenkori ellenzék számára hálás privatizációellenességben keresendő, hanem abban is, hogy a kormány ezúttal tálcán kínálta a lehetőséget arra, hogy a Fidesz a Malév ügye kapcsán az összes privatizációhoz kapcsolódó ellenérzést kihasználva politikai haszonra tegyen szert. Magyarországon ugyanis az emberek többségének alapvetően három dolog jut eszébe a privatizáció szó hallatán: a nemzeti vagyon – általában külföldieknek történő – „elkótyavetyélése”, a korrupció, valamint a leépítések és a munkanélküliség.
Nehéz nem észrevenni, hogy a Fidesz Malév-ügyben tett megszólalásai ezekre a közvélekedésekre épülnek. A két budai lakás áráért eladni tervezett, kiválóan működő nemzeti légitársaság képe a pazarlást, az MSZP pénztárnokához, valamint Veres Jánoshoz köthető érdekeltségek és azok vélt vagy valós orosz kapcsolatainak emlegetése a korrupciót, míg a 700 ember elbocsátásáról szóló Fidesz-értesülés a munkanélküliséget hivatott megjeleníteni a nyilvánosság előtt.
A kormány pedig – ahelyett, hogy cáfolni igyekezett volna a vádakat – nyeglén közölte: akár egy forintért is viheti a Fidesz
a Malévet, ha egyben átvállalja a társaság 36 milliárd forintos adósságát. A média persze főként a mondat ütősnek szánt első felét emelte ki, így a kormány az egy forint emlegetésével elérte, hogy maga is a nemzeti vagyon pazarlásáról kialakult képet erősítette a választókban. Ugyanakkor Kuncze Gábor is megerősítette a Fidesz érvelését, hiszen tömören kijelentette: nem kell sietni a Malév eladásával. Ezt azonban kár is volt mondani, hiszen a légitársaság
13 éve tartó privatizációja kapcsán egy dologról nem lehet beszélni: sietségről.