2005.08.30. 00:00
Trolibuszokat a Margitszigetre és a Rózsadombra
Áramütés ide, lyukas kasztni oda, a trolibusz jó közlekedési eszköz lehetne Budapesten is. Az új generációs járművek csöndesek, kényelmesek, és nem feltétlenül drága az üzemeltetésük. A fővárosi önkormányzat mégsem tervezi bővíteni a nem túl kiterjedt hálózatot. Az utóbbi huszonöt évben nem is épült új vonal. Egyedül a 82-est bővítették egy megállóval az Uzsoki kórház átadása után.
[caption id="" align="alignleft" width="263"] Az új trolik állítólag gond nélkül közlekednének a budai hegyekben is
[/caption]Visszatekintve az utóbbi 15 év villamos fejlesztéseire, a trolibuszok tervei egy ideig biztosan fiókban hevernek. Pedig a legújabb járművekkel könnyebb lenne a bővítés, hiszen ezek áramszedő nélkül is elmennek. Budapesten három, Rómában harminc kilométert is meg tudnak tenni akkumulátorral. Így nem is kellene mindenhol vezetéket kiépíteni a hosszabb vonalhoz.
A városháza közlekedési ügyosztályának munkatársa, Nagy Balázs szerint lenne létjogosultsága a kiterjedtebb trolihálózatnak Budapesten. A Margitszigeten például célszerűbb lenne ilyen áramszedő nélküli trolikat járatni. A Jászai Mari térről induló vezetékes hálózaton pedig feltöltődhetnének az akkumulátorok. A budai hegyvidéken is jó szolgálatot tehetnének a trolik. Akár vezetékkel, akár anélkül. Svájcban is trolibuszok járnak a hegyekben. Ezek könnyebben felkapaszkodnak az emelkedőn. Lefele pedig a fékezéssel felszabaduló energiát visszatáplálják, így energiatakarékosak.
Ha a jövőben a főváros foglalkozna trolifejlesztéssel, mindenképp a budai lehetőségeket kellene vizsgálni – véli a szakember. Németh László, a fejlesztési alosztály vezetője szerint viszont nagy baj, hogy csak Pesten, a Pongrácz útnál van trolibuszgarázs. Egy új garázs megépítése sokba kerülne. Nagy Balázs azonban úgy véli, a buszgarázsok is alkalmasak lehetnének trolik fogadására.