2005.08.03. 00:00
Új ötletrohamok Sziámi-módra
Azt mondja magáról, addig érdekli valami, amíg ki kell találni. Attól kezdve, hogy kiötlődött, már máshol jár az esze.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Több mint harminc éve áll a mikrofon mögött, de nem változott. Valaha polgárpukkasztónak számító szövegei meghódítottak jó néhány korosztályt.
[/caption]Van, amin nem fog az idő. Ilyen Müller Péter Sziámi göndör, szőke haja, kamaszosan csintalan nézése, és ahogyan sok éve látja a világot, él benne. Viszont körülötte minden vadonatúj. Menjünk sorra!
Az Operaház újdonsült stratégiai direktora. – Erről, mivel nagyon friss fejlemény, nem szeretnék és nem is tudok sokat mondani. Az én dolgom ott is az ötletelés, másképp mondva, stratégiai tervezés-szervezés és csapatépítés lesz. A miskolci operafesztivál kapcsán meglehetősen nagy tapasztalatra tettem szert, és ezt az Operaház nemzetközi hírverésének érdekében jól tudom majd hasznosítani. Többet, bővebbet majd ősszel… Rendben, most éppen tombol a nyár. Ha pedig nyár, akkor Sziget Fesztivál, amely Péter zenekara, a Sziámi együttes „nyaralásából” nőtte ki magát európai bulivá. – Először barátokat, ismerősöket hívtunk meg, lehettek vagy nyolcvanan. Rá egy évre már nyolcezren jelentkeztek. Ki kellett valamit találni… Akármilyen naggyá lett a Sziget, személyes közöm van hozzá. Olyan, mint egy virág a cserépben, amely akkorára nő, hogy kitúr a szobából. Sokan kérdezik, meddig fér el a szigeten a Sziget. Most lett tele. Ennél se többet, se kevesebbet nem akarunk Gerendai Karcsival. Ő irányítja a nagyszerű Sziget-csapatot, én pedig, mint kreatív igazgató, akkor szólok a dolgok menetébe, ha helyzet van, ha ki kell találni valamit… Idén például arról döntöttünk, hogy ne csak Közép-Európa legnagyobb fesztiválja legyünk, hanem általában a nagyok között emlegessék. Óriási befektetéssel megerősítettük a Nagyszínpad programját. Számításunk bejött, a nemzetközi szaksajtó szerint is Európa legkomolyabb rockzenei műsorát hoztuk össze.
Amiből persze a Sziámi zenekar is rendesen kiveszi a részét. – A Nagyszínpadon egy sajátos lemezbemutatóval lépünk fel Seres Rezső- és Leonard Cohen-dalokból álló zenei anyaggal, amellyel szeptember 3-án mi zárjuk a Zsidó Fesztivált az Uránia moziban. De ez nem elég. Három év szélcsend után hamarosan megjelenik a Sziámi-öszszes, amely Péter minden eddigi dalszövegét tartalmazza. Benne van a Sziámi zenekar új CD-je is. Persze, története van ennek is.
– Összejött a Trafóban egy csapat, felkértek, csináljunk klubot, amihez nem sok kedvem volt. Kínomban azt találtam ki, legyen Songwrithers klub. Ez úgy működött, hogy akkor jöhettek régi és új ismerősök, költők és muzsikusok, ha hoztak magukkal egy dalt. Ebből aztán hihetetlenül jó dolgok születtek – a házigazda Sziámi pedig minden alkalommal írt egy új számot. Ráadásul a zenekar újfent egybeforrt. – Ezekből a dalokból állt össze az a fél CD, amely a kötetben van. Őszre a másik fele is kész lesz – ami úgy, ahogy van, tipikusan Müller Sziámi-termék, új műfaj: válóperes rock. A címe: Fogjad már meg!
– Seres Rezsőbe pedig akkor merültem bele, amikor itthon és Amerikában rendeztem apám, idősebb Müller Péter Szomorú vasárnap című darabját. Seres dala minden idők legnagyobb világslágere. A húszas években, amikor még sehol nem volt tömegmédia és nemzetközi kommunikáció a hanglemezkiadók között, 135 lemeze jelent meg 40 nyelven. Fantasztikus! A mai napig a legnevesebb előadók éneklik. És legalább tizenöt olyan Seres-nóta van, amelyik jobb a Szomorú vasárnapnál. De nincs hangszerelve, Seres Rezső egykezes zongorista volt a Kispipában… Így aztán fogta magát Péter, és meghangszerelte a nótákat.
– Rettentően erős dalok lettek, ezen felbátorodva már készítjük az angol változatot. Aki hallotta, azt mondja, tuti világslágerek lesznek. Seres szövegeiben olyan gondolatok vannak, amelyek ritkán lelhetők fel a slágerszöveg-irodalomban. Nincs mese, Müller Péter Sziámiban nem lehet csalódni: nem ül ölbe tett kézzel.
Müller Péter Sziámi
Budapest, 1951. december 12. 1973: Az Állami Artistaképző Iskola bohóc és cirkuszrendező szak 1975: ELTE-BTK magyar–francia szakos diploma 1980: Színház–és Filmművészeti Főiskola rendező szak Énekesi karrier: Spionsz együttes, URH együttes, Kontroll Csoport, Sziámi–Sziámi, Sziámi Ultrarock, Sziámi együttes. Szövegíró: 150 dalt írt
1973: Az Állami Artistaképző Iskola bohóc és cirkuszrendező szak
1975: ELTE-BTK magyar–francia szakos diploma
1980: Színház–és Filmművészeti Főiskola rendező szak
Énekesi karrier: Spionsz együttes, URH együttes, Kontroll Csoport, Sziámi–Sziámi, Sziámi Ultrarock, Sziámi együttes.
Szövegíró: 150 dalt írt Több mint harminc éve áll a mikrofon mögött, de nem változott. Valaha polgárpukkasztónak számító szövegei meghódítottak jó néhány korosztályt. -->