2005.09.14. 00:00
Aggályok az üzemanyag áfacsökkentése körül
Az áfarendszer uniós szabályaival ellentétes lehet a kormány terve. Egy esetleges „trükkel” végrehajtott áfamérséklés brüsszeli keresztülvitele sem lehetséges januárig.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Nem csak az EU országainak lakossága revolverezi kormányait. Kérdés, mit tesz Brüsszel az engedetlen tagokkal.
[/caption]Lehet, hogy a kormány kénytelen lesz még egyszer végiggondolni, mivel enyhítheti az egekbe szökött üzemanyagárak okozta krízist. A miniszterelnök által bejelentett áfacsökkentés sérti az Európai Unió áfarendjéről szóló direktíváját – állítja az Ernst & Young (E&Y) nemzetközi tanácsadó cég. Eszerint a tagállamokban csak egyetlen általános kulcsot és legfeljebb két kedvezményest alkalmazhatnak. Magyarországon előbbi a 25, utóbbi az 5 és 15 százalék. A januárról október elsejére előrehozott benzinadó-csökkentés negyedik kulcsot (20 százalék) iktatna be az üzemanyagra, ami már tilos. Mindezek mellett az általánosnál alacsonyabb kedvezményes kulcs alkalmazhatóságának körét előírja a direktíva. Ebből hiányzik az üzemanyag. Vagyis ez a termék nem kerülhet ki az általános áfakulcs hatálya alól. Januártól ez a probléma megszűnik, amikor a 20 százalék lesz az általános áfamérték.
Az E&Y szerint az adókibúvás megszüntetésének indoka lenne – esetleg, de igen kicsiny valószínűséggel – a kiút a szabályok megváltoztatására. Ha sikerül elfogadtatni, hogy a benzinturizmus okozta adóbevétel-csökkenés megszüntetése megfelel ennek a kategóriának. Ekkor is hosszas – három hónap – egyeztetési idővel kellene számolni. A tagországok kormányai ezalatt kapnak tájékoztatást a tervezett intézkedésről, és van módjuk ellenvetésüket megtenni. Kovács László, az EU adóügyi biztosa tegnap megerősítette a tilalomról szóló érvelést. Az esetleg mégis megvalósuló októberi adómérséklés azonban csak keveseknek hozna könnyebbséget. A fuvarozók és tömegközlekedési cégek például visszaigényelhetik az áfát az üzemanyagból, nekik tehát teljesen mindegy annak mértéke.
A gazdaság egészét sújtó, általános áremelést maga után vonó benzindrágulás letörése a jövedéki adón keresztül igazán hatásos. A fuvarozókkal folytatott többhavi tárgyalásokon a kormány mindvégig elzárkózott ennek mérséklésétől. Pedig az uniós küszöbérték a legkritikusabb dízelolaj ezer litere után 302 euró. Ez az árfolyam függvényében változik. A mai kurzuson 74 forint, tizeneggyel kevesebb, mint a jelenlegi 85 forint jövedéki adó. Az egyik fuvarosszervezet, az MKFE szakértője, Karmos Gábor is vitatja a kormány álláspontját. Eszerint a legalacsonyabb adómérték nem lehet kisebb a 2003. január 1-jén hatályban volt (nálunk akkor is 85 forint) alsó küszöbösszegnél. A költségvetés október és január között naponta hatvanhatmillió forinttal kevesebb jövedéki adót szedne be.