2005.09.14. 00:00
Elviselhetetlen a forgalom
Ismét egy lépéssel közelebb kerültünk a 10-es út megépítéséhez: a napokban elkészültek a részletes tervek. Most az önkormányzatokon a helyeslés sora.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] Az út mellett élők legfőbb problémája, hogy a megnövekedett forgalom okozta zaj, különösen a teherautóké, túllépi a megengedett szintet
[/caption]– Alig várjuk az új utat – foglalta össze tömören a lényeget Nagy Mária, Piliscsév polgármestere. Aki egyben hozzátette, amennyiben a szakhatóság jóváhagyja a település rendezési tervének módosítását, áldásukat adják az ügyre. Megtudtuk, a korábbi elképzelésekben úgy szerepelt, hogy az új 10-es út Pincefalu és Piliscsév között fut majd. Ám mivel ez a variáció nem nyerte el a helyiek tetszését, a tervező módosított. – Az út végül egy ezerkétszáz méter hosszú alagútban halad majd tovább – villantja föl a megegyezést hozó megoldást a piliscsévi polgármester.
Ugyanakkor az élet bonyolultságát mutatja, hogy az új vonalvezetés sem nyerte el mindenki tetszését. A polgármester asszony megemlítette, a minap levelet kapott, melynek írói úgy vélik, túl közel menne hozzájuk az út. Itt tehát ismételt adategyeztetésre lesz szükség annak ellenére, hogy a távolság már így is négyszáz métert tesz ki. – Mi teljes mellszélességgel kiállunk a tízes út mellett – mondta érdeklődésünkre Klányi Sándor, Kesztölc polgármestere. A terveket jóvá is hagyták. A lakók úgy vélik, katasztrófa, ami most folyik az úton, épp ezért nagyon várják a kerülőt. Reményeik szerint így talán ők is könnyebben tudják majd elérni a fővárost. A településnek egyébként leágazása lesz az autóút felé.
– Piliscsaba önkormányzata ebben az ügyben megosztott – jellemzi a helyzetet Manek János, a település első embere. Mint közismert, a 10-es út első szakaszának környezetvédelmi engedélyét a Levegő Munkacsoporttal közösen éppen a Piliscsabáért Egyesület támadta meg. Ám az utóbbi szervezet a per tárgyalásának első napján váratlanul visszavonta a keresetét. A település rendezési tervét módosítani kell, s csak eztán adhatja áldást az önkormányzat a tervre. A változtatás talán az év végéig elkészül.
– Nem lehet kérdés, az útra szükségünk van – nyomatékosítja álláspontját Manek János. Aki egyben azt is kifejtette, ők nemcsak a tízes út, hanem az elővárosi közlekedés fejlesztésében is érdekeltek. Épp ezért azt szeretnék, ha Piliscsabán a vasútállomás mellett egy nagyobb parkolót alakítanának ki, valamint sűrűbben járnának a vonatok. Ennek eredményeképp talán az erre közlekedők többsége hajlandó lenne átszállni a kötöttpályás közlekedési eszközre.
– Nincs ellene kifogásunk. Mindannyiunk érdekében minél hamarabb meg kell építeni – világosít föl álláspontjáról Szőnyi József, Pilisszántó polgármestere. A település vezetése már a kezdetektől pártolta a tervet, így várható, hogy hamarosan jóváhagyják az őket érintő részeket. – Nyilvánvaló, hogy lesz egy kis természetkárosítás, de ez nem olyan mértékű, melyet nem lehetne elviselni – tette hozzá Szőnyi József. A polgármester fő gondja most az, hogy miként másolja le a képviselőknek a vaskos dokumentumköteget.
Mint lapunk korábban már többször megírta, Pilisvörösvár is az út mellett van. A helyiek szerint elviselhetetlen az a forgalom, mely rajtuk keresztülhalad. – A 10-es út második szakasza tizenkilenc kilométer hosszú – mondta érdeklődésünkre Várnai Péter. A terveket készítő Civil Plan Kft. ügyvezetője kérdésünkre hozzátette, az előzetes környezeti tanulmányokat már felvették, most a környezetvédelmi engedélyre várnak. Várnai Péter ugyanakkor nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, mikor indulhatnak meg végre a munkagépek.
A zöldek magatartását kifogásolják a helyiek
A magyar természetvédők is általában csak ott sepregetnek, ahol a papok táncolnak – mérgelődött az egyik polgármester. Aki egyben hozzátette, egyszer alkalma nyílt elsorolnia néhány szőnyeg alá sepert gondot az egyik érintettnek, mire csak fanyalgás volt a válasz. Az okokat szerinte csak találgatni lehet. Vélhetően a minimális publicitás és az ügyel járó hatalmas munka riaszthatja vissza a zöldeket.