2005.09.21. 00:00
Hová tűntek az autóbuszok?
Nyoma veszett több busznak, villamosnak, trolinak a budapesti utakról az iskolakezdés után. A BKV cáfol, egy civil szervezet azonban „feljelentette” őket a városházán.
[caption id="" align="alignleft" width="320"] A piros 7-es utasai szerencsések, őket nem érintette a ritkítás. A trolikra, villamosokra viszont sokfelé többet kell várakozni. Nem ezt ígérte a BKV.
[/caption]Vizsgálatot indított a városháza, hogy valóban ritkította-e járatait a BKV. Egy civil szervezet hívta fel a figyelmet arra, hogy szeptembertől ritkábban járnak egyes trolik, buszok, villamosok. A foghíjas tömegközlekedés oka szerintük sofőrhiány, illetve takarékosság. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) Vajda Pál főpolgármester-helyettesnek és Lakos Imre képviselőnek írt levelet. E szerint szeptember első napjaiban a 18-as, 47-es, 49-es, 56-os, 61-es és 118-as villamos vonalán közlekedett az előírtnál kevesebb jármű. Pedig ezek közül több garantált menetrendi pontosságot ígérő járat. Azóta Pestre is átterjedt a bosszantó jelenség. A civil szervezet szerint a múlt héten volt olyan nap, amikor a 28-as vonalán a járművek egyharmada nem ment ki a forgalomba. A trolibuszok menetrendje is összekavarodott. A 70-es délelőttönként hat helyett hétpercenként indul. A 82-es a délutáni csúcsidőben hat percre ritkult. Ritkábban jár a 79-es. Hajnalban a 74-es vonalon 15 helyett csak tíz troli indul el. Megváltozott a 85-ös és a 85-ös gyors autóbuszok menetrendje is. Itt csúcsidőben eddig is elviselhetetlen volt a zsúfoltság. Most előfordul, hogy nem fér fel minden utas, mert a 7–9 perces követési idő 10 percre nőtt.
Bősze Sándor, a BKV főosztályvezetője állítja, nem volt semmiféle ritkítás. Ám néhány napig személyzethiánnyal küszködtek. A BKV elismerte, hogy a troliknál módosították a menetrendet, de csak a belvárosi torlódások miatt. Dugóban ugyanis nem lehetett tartani a korábbi követési időt. Ezenkívül igazodtak a megváltozott utazási igényekhez. Például hajnalban kevesebb az utas, mint évekkel korábban. Ugyanakkor a részben közös útvonalon közlekedő 70-es és 78-as vonalát összehangolták. A 82-est délután valóban megritkították, de kora este sűrűbben járatják. A 85-ös busz menetrendjét az állandó dugók miatt módosították – állítja a BKV. Ha lesz buszsáv ezen a vonalon, újra gyakrabban járhat a 85-ös – ígérte a sajtóosztály.
A budapesti tömegközlekedést a BKV „paraméterkönyve” szabályozza. Ezt a Fővárosi Közgyűlés hagyja jóvá. A BKV nem térhet el tőle. Idén egyszer már megpróbálkoztak engedély nélküli ritkítással, de a VEKE közbenjárása nyomán kitudódott a titokban elrendelt intézkedés. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója büntetésből elbúcsúzhatott húszmillió forintos prémiuma húsz százalékától. Lakos Imre, a városüzemeltetési bizottság elnöke még nem kapta meg a VEKE levelét. De emlékeztetett rá, hogy a paraméterkönyvtől nem lehet eltérni a közgyűlés jóváhagyása nélkül. Kérdésünkre, hogy mi várható, ha bebizonyosodik az engedély nélküli ritkítás, Lakos megjegyezte: „ennek egyszer már volt következménye”.
Vajda Pál főpolgármester-helyettes sem kapta még meg a levelet, így nem kívánta kommentálni a hírt. Ugyanakkor a városháza közlekedési ügyosztályán közölték, hogy vizsgálatot indítanak az ügyben. A tömegközlekedés ritkítása ellentétes a főváros terveivel. A közlekedésfejlesztési koncepció szerint ugyanis meg kell tartani a mostani utaslétszámot. A budapestiek hatvan százaléka BKV-val utazik. Ez az arány különösen jónak számít Európában. Tőlünk nyugatra rengeteg pénzt költenek a városok arra, hogy visszahódítsák az autósokat a tömegközlekedésnek.
Szerződésbe foglalt sziesztázás lehet az ok
A BKV-villamosok üzemágában szeptemberben életbe lépett egy új kollektív szerződés. Ez kimondja, hogy több pihenőidő illeti meg a járművezetőket napközben. A BKV-nak mintegy egymilliárd forintjába kerülne az átállás. Amikor ugyanis a sofőrök egy része sziesztázik, valaki másnak kint kell lennie a forgalomban. Ebből következik, hogy bővíteni kellene a létszámot. Erre azonban nincs pénze a több tízmilliárd forintos adósságot felhalmozott BKV-nak. Nem tudni, hogy a mostani járatritkítások összefüggésben állnak-e az új munkarenddel.