2005.09.03. 00:00
Lojális bankjához a magyar
Noha nem túl elégedettek a magyarok bankjukkal, hűségük szinte töretlen. A pénzintézetek rekordnyeresége nem óriási versenyből származik.
[caption id="" align="alignleft" width="200"] Magyarországon az emberek többsége elmegy a legfontosabb információk mellett, amikor bankot választ
[/caption]A felnőtt lakosság 54 százalékának van bankszámlája, tehát banki kapcsolata, s végez valamilyen szintű pénzügyi műveleteket. pénzintézetek látszólag óriási harcot vívnak az ügyfelekért, az emberek körében a bankváltás mértéke azonban csekély, bár az elégedettség korántsem egetverő – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) 2004. éves jelentéséből. Az adatokat nélkülöző – mint mondották, a piac befolyásolásától tartózkodó – beszámoló bankneveket nem említ, csupán okokat kíván feltárni. Azt azonban megállapítja, hogy a hazai bankok ügyfelei lojálisak, a bankváltás kismértékű.
A több forrásból összeállított felmérés a költségek, a bizalmi, környezeti és emberi tényezők szempontjából vizsgálja a bankváltás lehetséges okait. Ezek közül a költségek körében a számlavezetés díját és például a folyószámla kamatának mértékét alig mérlegeli az emberek többsége. A 2004-ben 30 százalékkal növekedett lakossági hitelállomány és a hitelkamatok magas szintje azt mutatja, hogy a felszámított kamatok összehasonlítása sem jellemző az átlag magyar körében. A bankváltás motívumai sorában a bizalmi tényezők közt első helyen említi a PSZÁF a „politikai, gazdasági botrány lát napvilágot a hitelintézetről” esetét. A gyakorlat mégis azt mutatja, hogy a pénzintézeti rangsorban talán legnagyobb javulást a brókercége miatt eddig példátlan botrányba keveredett K&H érte el tavaly. Az adózott eredmény alapján számított listán egy év alatt a 12.-ről a második helyre lépett elő, 2,8-ról 22 milliárd forintra emelkedett nyereséggel. A más adatokkal mért jövedelmezőségben a 23-ról a 15. helyre került.
A hazai bankszektor adózott eredménye egy év alatt 58 százalékkal nőtt. A teljes 100 milliárdos javulás több mint felét, 52,5 milliárdot az OTP és a már említett K&H érte el. Ennek forrása nagyrészt a betéti és hitelkamatok közti kirívóan nagy rés. Ez az úgynevezett kamatmarzs az EU korábbi 15 tagállamában szokásos mértéknek a háromszorosa volt tavaly. Ebből elsősorban a lakossági folyószámlák körülbelül felét birtokló OTP húzta a legtöbb hasznot. A szektor profitnövekménye az idei első negyedévben már 25 százalék volt.
Mindez azt a véleményt erősíti, hogy a józan logikával legfontosabb tényezők alig számítanak a bank választásakor, váltásra pedig alig ösztönöznek. Ennek fényében kissé futurisztikusnak tűnik az Európai Unió törekvése, amely az ügyfelek pénzintézetek közti mobilitását kívánja serkenteni. A legfontosabb a bankszámlaszám hordozhatósága, mint a telefontársaságok közt.
A továbblépés pedig az egységes számlarendszeren nyugvó nemzetközi bankszámlaszám bevezetése. Másutt, például Angliában, már olajozottan működik az ügyfelek „adásvétele”. A pénzintézetek napok alatt elintézik a papírok mozgatását, meghatalmazás esetén elintézik a váltást az állandó átutalások címzettjeivel, például a közműszolgáltatókkal. Ehhez képest Magyarországon a számla megszüntetése általában csak személyesen történhet. S noha a számla lezárását a nagy bankok többsége már ingyen megcsinálja, a hitelek átvállalására nincs mód, csak újabb kölcsönből történő finanszírozás lehetséges. Ez dupla veszteség az ügyfélnek.
Akciós betéti kamatok*
Bank neve Betét (Ft) Kamat (%) Budapest Bank 100000–1 millió 4,75 CIB 50000–1 millió 4,25 Erste 100000–500000 4,5 HVB 250000–1 millió 4,3 IEB 50000–1 millió 3,85 MKB 50000–1 millió 4,26 OTP 50000–1 millió 3,5 Raiffeisen 100000–500000 4,65 *egy évre, magánszemélyek, aug. 29-i állapot Forrás: Bankweb
Bank neve Betét (Ft) Kamat (%)
Budapest
Bank 100000–1 millió 4,75
CIB 50000–1 millió 4,25
Erste 100000–500000 4,5
HVB 250000–1 millió 4,3
IEB 50000–1 millió 3,85
MKB 50000–1 millió 4,26
OTP 50000–1 millió 3,5
Raiffeisen 100000–500000 4,65
*egy évre, magánszemélyek, aug. 29-i állapot
Forrás: Bankweb Magyarországon az emberek többsége elmegy a legfontosabb információk mellett, amikor bankot választ -->