Ország-világ

2005.09.16. 00:00

Villamosok reneszánszát hozhatja a benzinár

Visszaépítenék a régen felszámolt belvárosi villamosvonalakat. Azt még nem tudni, hogy csilingel-e a sárga kocsi a Thököly úton. Az 1-es villamos új budai szakaszát föld alá vinnék.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A villamosok száműzése végzetes közlekedésszervezési hiba
[/caption]Metróvá alakítaná át az 1-es villamos leendő új szakaszát a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának elnöke. Lakos Imre szorgalmazza, hogy föld alatt vezessék a villamos dél-budai szakaszát a Szerémi úttól az Etele térig. Az ugyanis olyan területen vezet majd keresztül, ahol a forgalom miatt a felszín alatti építés előnyösebb. Költségekről még nem készült becslés. Az szinte biztos, hogy majdnem olyan drága lenne, mint egy metró. Eközben az is kérdéses, mikor viszik át a Lágymányosi hídon Budára a villamost. A legutóbbi fejlesztésnél megálltak a sínfektetéssel a pesti hídfőnél. Miközben odaát nagy szükség lenne a villamosra, hiszen nincs tömegközlekedési kapcsolata az egyetemvárosnak és az Infoparknak.

A villamoskérdés újabban egymásnak ugrasztotta a közlekedési szakembereket. A téma a politikában is felverte a port a 4-es metró építése kapcsán. Abban például még frakciókon belül sincs egyetértés, hogy kell-e a Thököly útra villamos. Hiszen alatta jár majd a 4-es metró. A villamosellenzők szerint luxus kétféle vonatot is futtatni itt egyszerre. Közéjük tartozik Demszky Gábor főpolgármester is. Neki elsősorban a működtetési költségekkel van gondja. Szerinte a főváros jelenleg nem engedheti meg magának ezt a fényűzést. A szintén SZDSZ-es Lakos Imre viszont nem szívesen látna autópályát a Thököly út helyén. Abban mindketten egyetértenek, hogy a közlekedési szakmára kell bízni a kérdést.

A Főmterv Rt. elnök-igazgatója, Molnár László szerint a villamos és a metró nem alternatívája egymásnak. Egy autópálya megépítése után is megmarad a főút, amely összeköti a településeket. Mert a sztráda a nagyobb távolságokra szolgál. Akárcsak a metró a városokban, a villamos pedig sokkal inkább a kisebb utazásokra alkalmas. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint az a baj, hogy Budapesten a metró a villamost helyettesíti. Az állomásoknak nem szabadna sűrűn követniük egymást, különben a metró lemondhat legfontosabb erényéről, a gyorsaságról.

Ugyanezért nem szabad felszámolni a villamost, ahol metró fut a föld alatt – mondja a Főmterv igazgatója. Az ugyanis elsorvasztja a kereskedelmet, s így károkat okoz a városrésznek. Nem nehéz ezt belátni, ha végigsétálunk az Üllői út belső szakaszán. Bezárt üzletek itt is, ott is. Egészen más a Nagykörúton korzózni. És nem csak azért, mert az Üllői út a város kevésbé felkapott helyén vezet át. Hasonlóan idegenné tette a gyalogosok számára a villamos hiánya a belvárosi Bajcsy-Zsilinszky utat. A közlekedési szakma már belátta az elődök tévedését, azt, hogy a metró miatt felszámolták a villamost. Ezért is került bele a Podmaniczky programba a 47-es villamos meghosszabbítása a Nyugati térig. Ennél kicsit merészebb fővárosi tervek szerint a Lehel térig járna a 47-es. Ott becsatlakozna a Káposztásmegyerre közlekedő 14-es vonalra. Budán a 17-es villamost kapcsolnák össze a 19-essel. Dél-Budán pedig új villamos járna a Gellért tértől az egyetemváros felé.

A Rákóczi úttal kapcsolatban is felvetődött a villamos visszaállításának lehetősége. Egyetlen baj ezzel a közlekedési eszközzel, hogy a buszhoz képest kétszer annyiba kerül az üzemeltetése. Legalábbis Aba Botond, a BKV vezérigazgatója szerint. Már csak azért is, mert a villamospálya karbantartása a BKV feladata. Ellenben az utakat, ahol a buszok járnak, a fővárosi önkormányzat újítja fel.

Nyugaton is újra felfedezték a villamosokat

Európa-szerte reneszánszukat élik a villamosok. Nemcsak azért, mert jól mutatnak, hanem mert sok utast tudnak viszonylag gyorsan elszállítani kis távolságokra. A villamos környezetbarát, a legújabb járművek pedig csöndesek. Ha így folytatódik az üzemanyagár emelkedése, előbb-utóbb akár olcsóbb is lehet az üzemeltetésük a buszoknál. Győrben a műszaki egyetem a város megrendelésére tanulmányt készít két villamosvonal megvalósításáról. Az utcák keskenysége sem lehet akadálya a fejlesztésnek. Bécsben például egészen kis utcákban is ott kanyarognak a sínek.

Győrben a műszaki egyetem a város megrendelésére tanulmányt készít két villamosvonal megvalósításáról. Az utcák keskenysége sem lehet akadálya a fejlesztésnek. Bécsben például egészen kis utcákban is ott kanyarognak a sínek. A villamosok száműzése végzetes közlekedésszervezési hiba -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában