Ország-világ

2006.01.11. 00:00

Opel a nagyban gondolkodóknak

A benzines izmos, harapós, a dízel jóval szolidabb, ám annál ésszerűbb kombinációt kínál a vásárlóknak. Az 1,9-es motorral és automatikus váltóval felszerelt változat maga az arany középút.

Autó Motor

Arról persze szó sincs, hogy a Zafira B átlagos autó lenne. Kívülről magán viseli a jellegzetes „opeles” jegyeket, olyan, mint egy jól táplált Astra H Caravan. Magassága 13,5, szélessége 11,1 centiméterrel haladja meg, hosszúsága viszont 4,8 centivel múlja alul a kombiét.
Az előd Zafira A-hoz hasonlóan a B utastere is hétszemélyes és rugalmasan alakítható. Immár a két leghátsó ülés és a csomagtér sem jelképes értékű. Ez utóbbi űrmértékére három beszédes adattal kecsegtet a gyár: 140/645/1820 liter.
Az 1,9-es dízelnek nemcsak a szállítókapacitása, hanem fődarabjai okán sincs oka szégyenkezni. A családi Opel kormányzása precíz, fékereje megfelelő és jól adagolható. Felfüggesztése igazán kellemes, amolyan elsőkerék-hajtású személyautós menettulajdonsággal ruházza fel.
A motor–váltó kettőse ugyancsak mentes a végletektől. A 120 lóerős, közös nyomócsöves dízelnél, továbbá a hozzá társított hatfokozatú, kézi funkciót is magába foglaló automatikus sebességváltónál aligha lehetne jobb hajtásláncot kívánni a Zafirába. A motor már 1500-as percenkénti főtengelyfordulatnál remekül húz, sebességfokozattól függően megfelelően vagy vehemensen. Az is igaz, hogy hajtós vezetési stílus mellett 9 liter feletti az átlagfogyasztása 100 kilométerenként. Ez elég magasnak tűnik, aki azonban a kimért, családias vezetést választja, legalább 15 százalékkal alacsonyabb üzemanyagszámlára számíthat. Egyedül a motor hangszíne zavaró, annak ellenére, hogy az automata váltó visszafogottan engedi pörögni a főtengelyt. Az autó még az autópályákon sem vall szégyent.
A dízellel az utazósebessége 160 kilométer per óra körül alakul.
Az erőátviteli rendszer sem hagy kívánnivalót maga után. Kellemes, rövid kapcsolási idejű, s hirtelen gázadásra akár kettőt is visszakapcsol, ha kell. A hagyományos P-R-N-D állásokon felül más nem is hiányzik belőle mindaddig, amíg a vezető fel nem fedezi a szekvenciális módot, amivel valódi kézi váltósként használható a jármű. Az igazi meglepetés azonban a Sport gomb lenyomása után következik. Ekkor a teljesítmény- és a forgatónyomaték-csúcs érzésre legalább a másfélszeresére növekszik. Holott egyszerűen annyiról van szó, hogy az elektronika felkeményíti a lengéscsillapítókat, érzékenyebbre állítja az elektronikus gázpedált, több üzemanyag szállítását teszi lehetővé
a befecskendezőrendszerben, és az automata váltó kapcsolási menüjét is sportosabbra hangolja. Azon felül, hogy igazán jó móka, a Sport állás bizonyos forgalmi helyzetekben az aktív biztonságot is fokozza.
Persze a Zafirának elsősorban nagy, kényelmes és biztonságos kiránduló- és családi autóként kell bizonyítania. A dízelmotorral társított automata technika, tágas, jól átalakítható és praktikusan kihasználható belső tere, valamint kiszámítható menettulajdonságai valóban meggyőzőek. Elöl minden irányban nagy és kényelmes a hely, az ülések közötti részt azonban felesleges elemekkel zsúfolták tele a tervezők. A repülőgépek gázkarját idéző kézifékkar helyett inkább egy-két tárolórekesszel kellett volna örömet szerezni a tulajdonosoknak. A hátsó ülések kényelmesek, a harmadik sor viszont inkább csak kisebb termetű utasoknak nyújt megfelelő teret.
A Zafira műszerfala nem forradalmasítja gépkocsibelsőkről kialakult képünket. Inkább a kényelem, az áttekinthetőség vezérelte megálmodóit, mint az új divatok diktálása. Újdonság viszont az érintőkapcsolós komfortindex, amelynek fura működése megszokást igényel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában