Ország-világ

2006.11.04. 09:35

Tente, baba, tente

Nagy megkönnyebbülés a szülőknek, amikor babájuk először alussza végig az éjszakát. A hetek óta 3-4 órát alvó mamáknak az 5-6 órás békesség valódi felüdülést jelent. Sokat tehetünk ezért az ideális állapotért.

Bánky Bea

[caption id="" align="alignleft" width="180"] Az egész napi pörgés után jót tesz a lefekvés előtti passzív pihenés. Ilyen lehet a közös meseolvasás.
[/caption]Valóban hasznos, amit a kórházból való hazatérés első napjaira ajánlanak a védőnők, hogy kislámpa mellett aludjon el a csecsemő. Később azonban ajánlatos elhagyni a fényhasználatot. A babának ugyanis meg kell szoknia a sötétséget, hiszen igazán mélyen sötétben alszik az ember. Célszerű azonban a kiságy közelében elhelyezni a bababoltokban kapható „éjszakai fényt”, amely diszkrét világosságot ad. Így a kismama láthatja, mit csinál az újszülött. Ha felsír éjjel, ne kapcsoljunk nagy fényt, és ne zajongjunk. Egy kis simogatás, a nyugalom, a csönd és a félhomály segít, hogy újra elaludjon. A legtöbb tanácsadó könyvben azt olvashatjuk, hogy éjszaka ne pelenkázzuk a babát. A macerás tisztába tevés ugyanis teljesen felébresztené a kicsit. A kisbabákat ne öltöztessük túl éjszakára. Kezdetben elég csak takarót használni, hiszen az újszülöttek nem mozognak sokat éjszaka, csak később kezdenek el forgolódni, ekkor ajánlatos hálózsákra váltani.

De mi a helyzet akkor, ha mindent megtettünk, és a baba még mindig nem alszik? A csöppség álmatlanságának számos oka lehet. Elképzelhető, hogy egyszerűen csak megszokta, hogy akkor alszik el, ha az édesanyja ringatja, énekel neki, babusgatja. Így ha felébred, képtelen ismét elaludni, amíg nem ringatják újra álomba. Érdemes fokozatosan hozzászoktatni ahhoz, hogy önállóan aludjon el. Ha csak akkor tud elaludni, ha apja vagy anyja a közelében szuszog, érdemes egy matracot helyezni a kiságy mellé. Ugyanis akkor nyugszik meg, ha éjszaka felébredve tapasztalja, hogy a szülei a közelében vannak. Amikor már végigalussza az éjszakát, a szülők ismét beköltözhetnek a hálószobába. Viszont ha a probléma a gyermek kétéves kora után is fennáll, érdemes kikérni egy gyermekpszichológus tanácsát. A gyerek néha bekéredzkedik a szülők ágyába, ez nem feltétlenül baj, ha viszont ott akar tölteni minden éjszakát, mert fél a „mumustól”, segíteni kell félelme leküzdésében. „A rossz alvás a kisiskolásoknál a tanulás rovására mehet, sőt, viselkedési problémák is felléphetnek a gyerekeknél – állítja Robert Needlman amerikai gyermekgyógyász.

– A gyermekeknek különböző az alvásigényük, és az alvás mennyisége a kor előrehaladtával is változik. A tizenéveseknek gyakran több alvásra van szükségük, mint a kisebb gyerekeknek. Ha arra lesz figyelmes, hogy tinédzserkorú gyermeke a hétvégén délig alszik, az annak a jele, hogy hétköznap nem alszik eleget.” A szakértő szerint a kisebb-nagyobb napközbeni problémák éjszaka felerősödhetnek. A testvérféltékenység vagy az iskolai problémák is alvászavarokat okozhatnak vagy rémálmokat idézhetnek elő. Az alvásszakértők jó alváshigiéniának nevezik azt az ideális állapotot, amikor mindig ugyanabban az időben fekszünk le, elsötétített szobában. Lazító rutincselekvésekkel – olvasás, zenehallgatás – készítsük fel testünket a pihenésre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában