Ország-világ

2007.01.03. 17:41

Mindenki ingyen utazna

Nehéz lesz mindenki számára elfogadható közlekedési kedvezmény-mértékekben megállapodni úgy, hogy minden érdekelt a másik rovására lobbizik. A takaró ugyanis rövid.

Vég Márton

[caption id="" align="alignleft" width="220"] Fotó: Stemler Károly
[/caption]A várt vita alakult ki az utazási kedvezményekről szóló egyeztetéssorozat tegnapi első fordulójában, amelyre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) negyvenkét társadalmi szervezetet hívott meg, igaz az invitációt ennél jóval kevesebben fogadták el. A jelenléti íveken alapvetően két okból kifolyólag nem volt olvasható a hiányzó szervezeteket képviselők aláírása: vagy diktátumnak, azaz előre eldöntött dolognak tartják a tárca javaslatát (mint a Fidelitas), vagy szervezési, technikai probléma miatt nem is tudtak az eseményről (mint például a Nagycsaládosok Országos Egyesülete).

Mint emlékezetes, a kormány már tavaly december 6-án elfogadott egy konkrét javaslatot a kedvezményrendszer felülvizsgálatáról, amelyet másnap Kóka János szakminiszter ismertetett is egy látványos prezentáció keretében. A tárcavezető akkor arról számolt be: a 65 éven felüliek továbbra is ingyen utazhatnak, csakúgy, mint a 6 évesnél fiatalabbak. Rosszul járnak azonban a 6-14 év közötti gyerekek és a középiskolás diákok, hiszen az eddigi 67,5 százalékos kedvezményük félárúra csökken.

Szintén csak az 50 százalékát fizetni majd az állam a nappali tagozatos egyetemisták, főiskolások iskola és lakóhely közötti utazásának.
Minden eddigi kedvezményüket elbukják viszont a levelezős, illetve estis hallgatók, valamint az EU parlamenti képviselők. A szociális intézményben lakók, hallássérültek, illetve a súlyos fogyatékkal élők 90 százalékos engedményt kapnak.

„A cél a szociális problémákhoz is igazodó új kedvezményrendszer kialakítása, de úgy, hogy a központi költségvetés terhei is mérséklődjenek” – mondta Felsmann Balázs. A GKM szakállamtitkára ugyanakkor beismerte, hogy a tárca végül azért nem használt semmilyen háttérszámítást a javaslata kidolgozásához, mert azok ellentmondtak egymásnak.

„Örülünk annak, hogy a hallássérültek és a súlyos fogyatékkal élők kilencven százalékos kedvezményt kapnak, de méltányos lenne, ha a kísérőik utazását is támogatná az állam” – mondta Gyene Piroska, az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítők Országos Érdekvédelmi Szövetségének elnöke.

Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének elnöke szerint a tankötelezettségből az következik, hogy az államnak 100 százalékban finanszíroznia kellene a diákok iskola és a lakóhely közötti utazását. „Nem értjük, hogy mi indokolja a közszférában dolgozóknak járó utazási kedvezmény megkurtítását évi 12 alkalomra, hiszen a reálbérek csökkenése is ezt a réteget sújtja a legjobban” – mondta Árok Antal, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke. Szintén csak sanyargatást lát az új utazási kedvezményekben a Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak elnöke, Árva János ugyanis azon csodálkozott, hogy a kormány újabb és újabb bőrt tud még lehúzni a közszférában dolgozó 800 ezer állampolgárról.

A meghívott szervezetek közül a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) volt az egyetlen, amelyik kritikai megállapításait konkrét számításokkal támasztotta alá. „A kedvezmények megnyírbálásával a hallgatók, illetve a családjaik utazási költsége 85 százalékkal növekedne” – hangsúlyozta Miskolczi Norbert. A HÖOK új elnöke szerint például egy Budapesten tanuló, ám Szegeden élő diáknak nem éri meg kedvezményes bérletet váltania havi négyszeri oda-vissza utazáshoz. Úgy vélte, a drágulás elvághatja egymástól a szegényebb családok tagjait.

Felsmann Balázs szakállamtitkár szerint ugyanakkor a levelezős egyetemi hallgatók döntő többsége költségtérítéses oktatásban vesz részt, ezért az utaztatásukról nem az államnak kell gondoskodnia.

Az egyeztetések szűkebb körben január végéig folytatódnak, az új rendszer a tervek szerint májusban lép hatályba.

Drasztikusan dráguló utazás

A közlekedési tarifákat jelentősen emelik az utazási cégek, mégpedig az inflációt jóval meghaladó mértékben. A drágítás két lépcsőben történik 2007-ben. Januártól a buszjegy 6 százalékkal, míg a vonatjegy 16 százalékkal kerül majd többe, amit négy hónap eltelte után további 4, illetve 17 százalékos emelés követ. A teljes körű utasregisztráció 2008-tól valósul meg az elektronikus jegyrendszer bevezetésével.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában