Ország-világ

2007.01.16. 07:01

Nincs döntés az útdíjról

Minden gyorsforgalmi úton fizetni kell majd, kivéve a kivételeken. Azt azonban még senki nem tudja, hogy mely utakon lehet továbbra is ingyen autózni.

Tóth Marcella

Még nem lehet tudni, hogy melyik, jelenleg ingyenes autóúton kell az személygépkocsival közlekedőknek is fizetniük április elsejétől. A gazdasági tárca kommunikációs főosztályának tájékoztatása szerint gyorsforgalmi utak mindegyikét fizetőssé akarják tenni minden járműkategória számára. Ebbe a körbe azok az autópályák és autóutak tartoznak, amelyekről nem lehet ingatlanokat közvetlenül megközelíteni.

Kivételt ez alól azok az utak képeznek majd, amelyeket a későbbiekben rendeletben díjmentessé nyilvánítanak. A tervek szerint például ingyenesek maradnak egyes, településeket elkerülő szakaszok, többek között a fővárosba vezető autópályák bevezető útjai és az M0-ás.

Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára annyit tett még ehhez hozzá, hogy az egyéb közutak használatáért a személyautósoknak a jövőben sem kell majd fizetniük. A legkisebb járművek után a gyorsforgalmi útszakaszok közül is legfeljebb azokra kellene matrica, amelyek mellett van párhuzamos, alternatív alsóbbrendű út.

Lapértesülések szerint az M15-öst (Levél és Rajka között), az M70-est (Letenye és Tornyiszentmiklós között), illetve az M9-est (Szekszárd és az 51-es főút között) biztosan átsorolják a fizetős utak közé. A többi, díjasnak szánt szakasz pedig még meg sem épült. Eszerint elsősorban azok a szakaszok válhatnak fizetőssé a személygépkocsiknak is, amelyek az épülő autópályarészek folytatása vagy leágazásaként, nem autópályaként, hanem autóútként épülnek tovább.

A gazdasági tárca az idén csak a tizenkét tonna össztömeg feletti tehergépjárművek (D4 kategória) számára akarja fizetőssé tenni a legnagyobb tranzitforgalommal terhelt főútvonal-szakaszokat. Ezt a  D3, D2 kategóriába tartozó tehergépkocsikra 2008. január 1-től terjesztenék ki. Ezek a főútvonalszakaszok az 1, 2 vagy 3 jegyű számmal jelölt országos főútvonalak legnagyobb tranzitforgalmú, fizikailag jól ellenőrizhető rövidebb szakaszai. Azaz összesen ezer kilométert érintene a több mint hatezer kilométeres 1, 2 vagy 3 jegyű számmal jelölt országos főútvonal hálózatból. A szigorítástól mintegy másfél milliárd forintos többletbevételre számít az állam – tudtuk meg a szaktárcától.

A végső döntést csak társadalmi egyeztetés után hozzák meg, amely ezen a héten is folytatódik az érdekképviseleti szervezetekkel és az önkormányzatokkal. Ezután nyújtják be a tervezetet a kormánynak, melyről a jövő hónapban döntenek. A végső szót azonban a gazdasági és a pénzügyi tárca közös rendelete mondja majd ki, amely majd konkrétan megjelöli, mely útszakaszok használatakor kell, vagy nem kell fizetni.

Más országokban is változnak az útdíjfizetési szabályok. Csehországban január 1-jétől csökkent az eddig használt autópálya-matricák érvényességi időtartama, miközben az áruk nem változott. Az eddig két hónapig használható matricával  ezentúl csak egy hónapig lehet autózni a cseh sztrádákon. Mindezért személygépkocsik esetében továbbra is háromszáz koronát, azaz 2750 forintot kell fizetni.

A korábbi kéthetes matrica egy hétig érvényes, s változatlanul kétszáz koronába, vagyis 1830 forintba kerül. Belgiumban jövő év január 1-jétől évi hatvan eurós (mintegy tizentötezer forintos) autópálya-használati díjat vezetnek be. Ezt az országba gépjárművel érkező külföldieknek is meg kell fizetniük a közel kétezer kilométeres belgiumi sztrádahálózat használatáért. Svájcban nem változott az éves matrica ára: ezentúl is negyven frankot, azaz 6300 forintot kell érte fizetni. Ellenben egynapos tartózkodás esetén is ki kell fizetni, mert rövidebb időszakokra továbbra sem állítanak ki matricát.

Megúszhatja, ha nem vett matricát

Hatvan napja van az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nek arra, hogy postára adja bliccelő autósnak a pótdíjfizetési felszólítást, egy december 22-én hatályba lépett jogszabályi változás értelmében. Ha ennek nem tesz eleget a társaság, elveszíti a jogát arra, hogy az autósokat a büntetés megfizetésére kötelezze. A pótdíjfizetési kötelezettség egy év alatt évül el, s nem lehet rá késedelmi kamatot felszámítani.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában