Ország-világ

2007.06.01. 06:01

Kísértetbuszok végórái

A folyamatosan csökkenő utasszám miatt járatokat szüntetnek meg és ritkítanak országszerte az egyre nehezebb anyagi helyzetben lévő Volán társaságok. Ellátatlan település azonban a jövőben sem lesz ígéretük szerint.

BAMA

[caption id="" align="alignleft" width="260"] Drámai módon csökken országszerte az utasok száma a Volán társaságok járművein
[/caption]Gyakran szinte üresen közlekednek a buszok a kisebb vidéki települések között, és a járatok összességét nézve is drámai módon csökken országszerte az utasok száma a Volán társaságok járművein. A buszok legnagyobb ellensége a gépkocsi: a lakosság autóval való ellátottsága évről-évre nő, mind többen ülnek autóba a tömegközlekedés helyett. Így folyamatosan fogyó utaslétszám és csökkenő jegyeladások mellett kell boldogulniuk a hazai Volán társaságoknak. Nehéz anyagi helyzetükön a kihasználatlanul, azaz gazdaságtalanul üzemelő járatok ritkításával vagy megszüntetésével próbálnak leggyakrabban változtatni. Ez pedig főleg a kistelepüléseken élőket érintheti kellemetlenül, hiszen a kisebb falvak közötti járatokon a legkevesebb az utas.

A Somogy megyei Kapos Volánnak idén januártól március végéig 200 ezerrel kevesebb utasa volt az elmúlt év azonos időszakához képest, ezért csaknem 50-60 autóbuszjárat leállítását kezdeményezi hamarosan a gazdasági tárcánál. Torma Kálmán, a társaság vezérigazgatója elmondta, hogy a tervezet kizárólag azokat a járatokat érinti, amelyek teljes kihasználatlanság mellett közlekednek, pedig a kivonásra javasolt járatoknál szerinte lényegesen több gazdaságtalan üzemel. A társaság buszai évente 1,1 millió kilométert tesznek meg olyan zsáktelepülésekre közlekedve, ahonnan nem vezet tovább út.

Csupán idén január és április között tíz százalékkal csökkent az utasok száma a Kunság Volán járatain – tájékoztatta lapunkat Hunyady Szabolcs, a kecskeméti központú vállalat vezérigazgatója. Míg tavaly a hasonló időszakban 30,4 százalékos volt a járatok kihasználtsága, addig 2007-ben ez az érték, 27,4 százalékra csökkent. Ha az utasszám csökkenése tovább folytatódik és elér egy bizonyos nagyságrendet, akkor az öngerjesztő folyamatot vált ki, s előbb-utóbb ott megszűnik a járatok indítása – véli a vezérigazgató. A cégnél folyamatosan vizsgálják azt, hogy mely járatokat érdemes sűríteni, illetve csökkenteni, esetleg leállítani. Az idén két járatleállítási csomagot kezdeményeztek a gazdasági minisztériumnál, amelyekbe Budapesten beleegyeztek.

Tolna megyében is folyamatosan csökken az utasok száma, ezért az elmúlt öt hónapban a Szekszárd és Kalocsa között naponta közlekedő autóbuszjáratot átmenetileg fel is függesztették – mondta Ágh Erzsébet, a Gemenc Volán Rt. személyforgalmi üzletágának igazgatóhelyettese. A csökkenő utasszám miatt a nyár folyamán pedig további járatok szűnnek majd meg.

"A járatok menetrendjét, folyamatosan az utaslétszámhoz igazítjuk." - magyarázta lapunknak működési elvüket Balázs Dezső, az elsősorban Baranyában szállító Pannon Volán társaság vezérigazgatója. A járatok racionalizálásával és hatékonyság javító intézkedésekkel sikerült a cég 2005-ös 147 millió forintos veszteségét tavalyra 17,1 millió forintos nyereséggé alakítaniuk. A Volán társaságok minden esetben megjegyezték, hogy a járatok ritkítása vagy megszüntetése esetén sem marad egyetlen település sem buszjárat nélkül a jövőben.

Gazdálkodj okosan!

Nem csak járatritkításokkal és beszüntetésekkel próbálják meg veszteségeiket csökkenteni, nehéz anyagi helyzetükön javítani a Volán társaságok. A Somogy Volánnál újabb ingatlanokat és bezárt telephelyet kívánnak eladni, és várhatóan rövidesen megszabadulnak a siófoki és a barcsi érdekeltségüktől, így próbálnak új bevételhez jutni. A Kunság Volánnál pedig a tavalyi év során felhalmozott veszteséget a társaság más cégeinek bevételeiből fedezték. A bevételnövelés egyik legegyszerűbb módja a jegyárak megemelése: a Gemenc Volánnál például a helyközi járatokon átlagosan 8,1 százalékkal kerül többe menetjegy. Amennyiben azonban az eddigi mértékben csökken országszerte az utasszám, nincs az a magas jegyár, ami gazdaságossá tehetné a busztársaságok működését.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában