Ország-világ

2007.06.25. 06:08

Vigyázzunk a házalókkal

Este nem zaklathatnak minket házaló ügynökök, a tőlük vásárolt árucikkeket pedig nyolc napon belül indoklás nélkül visszaadhatjuk. Ugyanez vonatkozik a bemutatóval egybekötött kiránduláson beszerzett termékre is.

Németh Márk

Termékbemutatóval egybekötött, néhány ezer forintos buszos kirándulás, lakásunk ajtaján bekopogó házaló ügynökök. Első látásra nincs sok hasonlóság a két dolog között, pedig mindkettő ugyanarról szól: a lehető leggyorsabban el akarják adni nekünk az áruikat, és mindezt nem üzletben, hanem az otthonunkban, vagy éppen egy szervezett utazás alatt teszik.

Amit bolton kívül nem árulhatnak:

- jövedéki termékek - nemesfém, drágakő, ékszer, díszműáru - gyógyszer és annak minősülő készítmények - vetőmag - kábítószer és pszichotróp anyag - tűz- és robbanásveszélyes anyagok - élelmiszer (zöldség és gyümölcs kivételével)

Ezekben a helyzetekben a kereskedők hajlamosak rádumálni a vásálásra a fogyasztót, akinek gyakran nincs ideje tájékozódnia az adott termékről, és mérlegelni a döntését. Azaz nem tudja kellően átgondolni, hogy tényleg szüksége van-e a termékre, és ha igen, akkor nem tudná-e máshol sokkal kedvezőbb áron beszerezni. A kedvezményes vásárlós utaztatások során ez hatványozottabban érvényesülhet. Az interneten megjelent számos élménybeszámoló szerint néha lelkiismeretfurdalást okozva próbálják rávenni a zömmel nyugdíjas utasközönséget a vásárlásra: „Ha már eljött olcsón kirándulni, akkor vegyen már valamit!”.

A vásárlóknak nem árt tisztában lenniük az üzleten kívüli kereskedelemre vonatkozó különleges szabályokkal. „A legfontosabb tudnivaló, hogy ezekben az esetekben a fogyasztó nyolc napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől” –tájékoztatta lapunkat Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha valakinek nem tetszik az adott termék, akkor az említett időtartamon belül visszaadhatja azt a kereskedőnek, akinek kötelessége visszatérítenie a vételárat. Tudni kell azonban, hogy ezzel a joggal csak akkor lehet élni, ha a vevő teljes egészében visszaszolgáltatja az árut.

A kereskedőnek minden esetben a szerződés megkötése előtt tájékoztatnia kell erről az ügyfeleket. Ha ezt nem teszi meg, akkor a szerződés semmisnek minősül, tehát olyan, mintha nem is jött volna létre. Ezért a kötelező tájékoztatás elmaradásakor is visszajár a pénz az elégedetlen ügyfélnek, ráadásul erre nem vonatkozik a nyolcnapos határidő. Kathi Attila elmondása szerint most már egyre inkább betartják ezt a tájékoztatási kötelezettségüket a cégek, és beleírják szerződéseikbe az elállási jogot. Ennek ellenére azt tanácsolja a vásárlóknak, hogy minden esetben tüzetesen tanulmányozzák át a szerződést. Erre azért is szükség lehet, mert előfordult már, hogy egyes házalók a tényleges időpontnál előbbre dátumozott szerződéssel igyekeztek megfoszatni a fogyasztót a nyolcnapos elállási jogától.

A házaló ügynökökre további megkötések is vonatkoznak: például nem kopoghatnak be bármikor portékáikat kínálva. A hatályos rendelet szerint üzleten kívüli kereskedés céljából senki nyugalmát nem zavarhatják este hét és reggel kilenc óra között, kivéve ha ehhez az ügyfél előzetesen hozzájárult. A fogyasztót a lakásán, munkahelyén felkereső kerekedőnek kötelessége igazolnia személyazonosságát. Ha nem a saját, hanem például egy cég nevében jár el, akkor a képviseleti jogosultságát is bizonyítania kell.

Panaszt tehetünk a házalók ellen

Az üzleten kívüli kereskedésre vonatkozó, a fogyasztók védelmét szolgáló rendeletnek még vannak hiányos pontjai. A jelenlegi szabályozás ugyanis nem szól arról, mit tehet a vásárló, ha panasza van a kereskedővel szemben. A joghézagot a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a kormányrendelet módosításával próbálja betömni. Az erről szóló javaslat a minisztérium honlapján olvasható, és bárki által véleményezhető. A javaslat szerint az üzleten kívüli tevékenységet végző eladók tevékenysége elleni panaszt ugyanúgy kellene kezelni, mint az üzlettel rendelkező kereskedők elleni kifogásokat. Azaz a vásárló írásbeli panaszt küldhet a kereskedőnek a szerződéskötéskor megadott címre. Az eladónak a panasz kézhezvételét követő 30 napon belül meg kell azt vizsgálnia, és a határidőn belül írásban válaszolnia kell a vevőnek.

- nemesfém, drágakő, ékszer, díszműáru

- gyógyszer és annak minősülő készítmények

- vetőmag

- kábítószer és pszichotróp anyag

- tűz- és robbanásveszélyes anyagok

- élelmiszer (zöldség és gyümölcs kivételével) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában