Ország-világ

2007.08.07. 17:17

Jobb utak ezermilliárdból

Szerdán dönt a kormány az uniós támogatással megvalósítható út- és közlekedésfejlesztési programokról. A tervek között szerepel a közúthálózat fejlesztése mellett a vasútvonalak, illetve a nagyvárosi villamosközlekedés korszerűsítése is.

Tóth Marcella

[caption id="" align="alignleft" width="260"] A Magyarországon futó autópályák hossza mindössze negyven százaléka a korábbi uniós országok átlagának
[/caption]Ezermilliárd forint értékű út- és közlekedésfejlesztés részleteiről dönt szerdán a kormány. Meghatározza azt is, hogy a következő két évben felhasználható 600 milliárd forintnyi európai uniós támogatásból mely programok valósulhatnak meg – közölte kedden Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter az M5-ös Gyál, Alsónémedi lehajtójánál tartott kormányszóvivői tájékoztatón. A következő két évben elinduló támogatott közlekedési programok teljes listáját csütörtökön hozzák nyilvánosságra.

Az Új Magyarország Fejlesztési Tervben kiemelt figyelmet fordít a kormány egyebek mellett a vasúti közlekedés és áruszállítás feltételeinek javítására. Jelenleg ugyanis a vasút nem igazán versenyképes a közúti közlekedés mellett, elsősorban az elöregedett járműpark, a pályatestek rendkívül rossz állapota, valamint a villamosított szakaszok alacsony aránya miatt. Az uniós pénzből várhatóan a Szolnok–Debrecen és a Budapest–Lökösháza vasútvonal is korszerűbb lehet. Előbbi az ország Kelet felé irányuló kereskedelmi kapcsolatai miatt meghatározó. Utóbbi vonal pedig az ország dél-keleti vasúti kapuját, és így a Balkánt köti össze a magyar fővárossal. A pályafelújítás után megszűnhetnek a sok helyen érvényben lévő sebességkorlátozások, nagyobb terheléssel, jobb kihasználtsággal üzemelhet az áru– és személyszállítás.

A közúthálózat fejlesztése is meglehetősen időszerű, mivel a Magyarországon futó autópályák hossza mindössze negyven százaléka a korábbi uniós országok átlagának. A gyorsforgalmi úthálózat kiépítettsége is mindössze negyvenhét százalékos. Az utak terhelhetőségének növelése érdekében mintegy 1000-1200 kilométer burkolat megerősítése szükséges. A kormány szerint növelni kell a településeket elkerülő utak hosszát, illetve számát is, mivel az országos főutak harminc százaléka lakott területen halad át.

A támogatásra javasolt projektek között van az M0-ás déli szektorának bővítése is. Az útgyűrű tervezett nyomvonala az M1 autópályától indul, Biatorbágy, Törökbálint, Diósd, Budapest XXII. kerület, Törökszentmiklós, Dunaharaszti, Budapest XXIII. kerület és Gyál közigazgatási területeit érintve tart keleti irányba az M5 autópálya gyáli csomópontjához csatlakozva. A projekt tartalmaz egy 770 méter hosszú Hárosi, illetve egy 500 méter hosszú Soroksári Duna-hidat.

A következő hét évben kétszer két sávosra bővítenék a 4-es főutat Budapesttől a román határig, s megerősítenék az út különböző szakaszait. Ennek a bővítésnek első lépése a Szolnokot északról elkerülő M4 megépítése, valamint a tiszapüspöki híd tervezése. A támogatásokból a három vidéki városban – Miskolcon, Debrecenben és Szegeden – futó elöregedett villamosok cseréjére, s a hálózat is bővítésre jut majd pénz. Más nagyvárosokban viszont továbbra sincs szó a villamosközlekedés elterjesztéséről.

Még nincs benzinkút az M7-es új szakaszain

Nem épült még egyetlen benzinkút sem az M7-es autópálya néhány éve használható, és szerdán átadandó dél-balatoni szakaszain. Az együttesen közel 80 kilométer hosszú útvonalon egyelőre meg sem pályáztatták a leendő töltőállomásokat. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) a tulajdonosi jogok átvételére vár, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) szerint azonban ez nem feltétele a pályáztatásnak. Kalmár Koppány, a KKK kommunikációs vezetője közölte: a KKK csak azt követően hirdethet pályázatot a kutak megvalósítására, ha a NIF-től átveszik a tulajdonosi jogok gyakorlását az adott sztrádaszakaszokra. Az M7-es autópálya közel 80 kilométeres balatoni szakaszán a 137-es és a 167-es kilométernél, Balatonlellénél és Balatonkeresztúrnál épülhet mindkét irányban üzemanyagtöltő.

Támogatásra javasolt projektek

Vasútfejlesztés: – Szolnok–Debrecen vasútvonalak korszerűsítése – Budapest–Lökösháza vasútvonal korszerűsítése Városi villamos-fejlesztés: – Debrecen – Miskolc – Szeged Útfejlesztés: – M0 déli szektor – 4-es út fejlesztése

– Szolnok–Debrecen vasútvonalak korszerűsítése

– Budapest–Lökösháza vasútvonal korszerűsítése

Városi villamos-fejlesztés:

– Debrecen

– Miskolc

– Szeged

Útfejlesztés:

– M0 déli szektor

– 4-es út fejlesztése A Magyarországon futó autópályák hossza mindössze negyven százaléka a korábbi uniós országok átlagának -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában