Ország-világ

2007.08.13. 17:16

Nem meggazdagodni akar a főváros az útdíj bevezetésével

Az útdíj bevezetésének célja nem a városi büdzsé hiányának finanszírozása lenne, hanem az átmenő forgalom visszaszorítása

Á.N.T.

Egyre gyakrabban esik szó – hol helyi, hol országos, hol európai fórumokon – a nagyvárosok, s köztük Budapest riasztó közlekedési helyzetéről. A környezetszennyezés, és a zajterhelés miatt néhány metropolisz (London, Szingapúr) már döntött arról, hogy korlátozza az autóforgalmat. Ennek egyik eszköze az útdíj, melynek bevezetéséről Milánó, Bécs, München, Torino és Helsinki mellett immár Budapest is gondolkodik.

A magyar főváros útjait ugyanis nem lehet tovább terhelni. A zsúfoltság pedig nem csupán a budapestiek rovására írható, és az útdíj sem csak őket sújtja majd. A várost elkerülő körgyűrű hiányos, működő szakaszai pedig képtelenek elvezetni a növekvő forgalmat. Ez az oka annak, hogy a személyautóval érkezők gyakran a várost átszelve igyekeznek elérni úticéljukat. Az ingázók szintén terhet jelentenek, de tény, hogy a fővárosiak is szívesebben választják autójukat a tömegközlekedés helyett.

Az útdíj bevezetésének célja nem a városi büdzsé hiányának finanszírozása lenne, hanem az átmenő forgalom visszaszorítása, illetve a belvárosba érkezők autózási szokásainak megváltoztatása. Egy korábban végzett Európai Uniós kutatásból kiderült, hogy a fizetős belváros elképzelés hozná a hozzá fűzött reményeket. A Transman Kft. által összeállított terv szerint a belvárost illetve az ott található Duna-hidakat csak térítés ellenében használhatnák az autósok. A 2003-ban publikált tanulmányuk ugyan 1998-as árakon számol, de becsléseik szerint 7 milliárd forintot hozna a fizetős rendszer, annyit, amennyi a BKV akkori éves vesztesége volt. Hangsúlyozni kell, hogy ez csak egy elképzelt helyzet, a valóságban a számok másképp alakulhatnak. Ráadásul az sem biztos, hogy a bevételekből épp a tömegközlekedést fejlsztené a város.

A szakemberek szerint egyébként nem az útdíj a legjobb megoldás. Egyes vélemények szerint, ez az utolsó eszköz kell hogy legyen a forgalom korlátozására. Előbb a szolgáltatásokat kellene tökéletesíteni, hogy megváltozzhassanak a közlekedési szokások, s így a népszerűtlen sarc bevezetése nélkül is orvosolható lehet a helyzet. A megoldások közé tartozik az M0 körgyűrű mielőbbi befejezése, a tömegközlekedés gyorsabb fejlesztése, de a kerékpárút hálózat továbbépítése is. Budapest tekintetében a várost ketté szelő Rákóczi-, Andrássy-, Hegyalja út tengely átalakítása is fontos, hiszen jelenleg ezen közlekedik az ország keleti oldala felől a Dunántúlra tartó autósok többsége.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában