Ország-világ

2007.10.13. 16:18

Nem minden light, ami annak látszik

Az áruházak polcain sorakozó termékeken gyakran szerepel a light felirat, de korántsem biztos, hogy az mindig azt jelenti, amire vásárló számít.

Wlcsek Anna

A diétás, vagy light termékeket a vásárlók általában két ok miatt választják: vagy mert cukorbetegségük miatt rá vannak kényszerülve, vagy mert így próbálják megtartani, esetleg elérni az ideális illetve áhított testalkatot. A jól csengő feliratok mögött azonban nem mindig olyan összetétel rejlik, amilyenre a vevőnek valóban szüksége lenne.

„Az legfontosabb szempont, amelyet figyelembe kell venni az, hogy a termék cukor- vagy zsírszegénységére, esetleg mindkettőre vonatkozik-e a light felirat” – mondja Fekete Krisztina dietetikus. „Egyes termékeknél nyilvánvaló, hogy cukorból illetve zsírból tartalmaz-e kevesebbet. Ilyenek például a gyümölcslevek, ahol értelemszerűen az a light, amely nem tartalmaz hozzáadott cukrot. De például a gyümölcsjoghurtoknál már nem mindegy, hogy zsírszegény tejből készült-e, vagy csak kevesebb cukor van benne, esetleg mindkettő igaz. Emellett a light jelző mindig viszonyítás kérdése, nem mindegy, mihez képest csökkentett a termék valamelyik összetevője. A diétás csokik például édesítőszerrel készülnek, de energiatartalmuk vetekszik a normál csokoládékéval: tíz dekagrammjuk akár 350–400 kalóriát is tartalmazhat.”

A light jelző gyakran csak figyelemfelkeltés – hangsúlyozza a szakember –, ezért a tudatos vásárlónak tisztában kell lennie azzal is, hogy a szervezetének mire van szüksége. Minek a mennyiségi bevitelét szeretné csökkenteni a táplálkozásában. Emellett sokan hajlamosak arra, hogy miközben light termékeket vásárolnak, más élelmiszerekben a magas cukortartalmú változatokat választják. (A diétás üdítők és tömény torták esete.)

Fekete Krisztina azt is kiemelte, hogy az édesítőszereket, mint adalékanyagokat folyamatosan ellenőrzik, de fogyasztásukat mégsem kell túlzásba vinni. A csomagolásokon feltüntetett napi mennyiségi javaslatokat mindig figyelembe kell venni, és lehetőleg a mesterséges adalékok helyett természetes alapanyagokat fogyasztani.

„A csökkentett energiabevitelt nem csak mesterséges édesítőszerek használatával lehet elérni” – mondja Fekete Krisztina. „Azt ajánlom, cukor helyett próbálkozzanak meg bizonyos ételeket, italokat natúr formában, édesítés nélkül fogyasztani. Ilyen például a kávé vagy a tea, melyek természetes íze is kiváló. A plusz cukrozás csak rosszul berögzült szokás. Aki mégis édes ízre vágyik, cukor helyett a vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó mézet válassza. Vásárláskor pedig mérjék össze az egyes light termékek összetételét és energiatartalmát, mert érdekes felfedezéseket lehet tenni két különböző joghurt vagy üdítő összehasonlításakor.”

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában