Ország-világ

2007.11.20. 06:27

A takarékos autók a környezetet és a pénztárcát is kímélik

Az üzemanyagfogyasztásra nem csak a vezetési stílus van hatással. A műszaki megoldások széles tárháza áll az autósok és a tervezők rendelkezésére.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="250"] Az eredeti méretért kattintson a kép alá!
[/caption]A benzines autók fogyasztása az elmúlt harminc évben alig csökkent, holott a technika fejlődése és az egyre szigorúbb környezetvédelmi szabályok mellett ez lenne a logikus. Az autók átlagfogyasztása 1980-ban 10,2 liter volt, s ma sem sokkal kevesebb: körülbelül 8,4 liter. Mindez kiábrándítónak tűnik a negyed százados fejlesztések, a kifinomult technikák és az egyre jobb minőségű üzemanyagok tükrében. A viszonylag szerény javulás mögött azonban számos ok húzódik. A korabeli járművek minőségi szintjére lefordítva a fogyasztásváltozás már jóval jelentősebb lenne. A műszaki és biztonsági fejlesztések, a felhasznált alapanyagok masszívsága, a kényelem érdekében megnyújtott karosszéria azonban nagyban megnövelték az autók súlyát. Például míg az egyes Golf 750 kilós volt, és 50 lóerős motor hajtotta, addig ma a legegyszerűbb, „fapados” VW is 1153 kilogrammot nyom és 80 lovas erőforrás dolgozik az orrában.

A telhetetlen vásárlók igényeit tehát nem könnyű teljesíteni: a fogyasztáscsökkenés mellett erős, dinamikus, biztonságos és tágas járműveket szeretnének. pedig a klímaberendezés, a légzsák, a blokkolásgátló, a menetstabilizáló berendezés, vagy az automata sebességváltó több száz kilogrammal növeli a személyautók súlyát, és ezen keresztül a fogyasztásukat is. A mérnököknek sok fejtörést okoz, hogy egyszerre meg tudjanak felelni a vevők és a különböző hatóságok elvárásainak. A fejlesztések elsősorban a motorok hatásfokának növelésére és a felhasznált alapanyagok súlyának csökkentésére fókuszálnak. A cél, hogy az üzemanyagként bejuttatott energia minél nagyobb százalékban jelenjen meg hajtóerőként a kerekeken. Ennek eszköze például a motor lökettérfogatának csökkentése, a turbós vagy kompresszoros erőforrások fejlesztése, az egyre tökéletesebb üzemanyag porlasztás, vagy a változtatható szelepvezérlés. Persze mindezek mellett az autósok is takarékoskodhatnak: az alacsonyabb súrlódási ellenállású olajak használata, a megfelelő guminyomás és a vezetési stílus litereket jelenthet száz kilométerenként.

A gyári fogyasztási adatok nem csalnak, de a valóságban szinte teljesíthetetlenek

Az autókatalógusokban feltüntetett üzemanyag fogyasztási adatok soha nem a valóságos körülmények között végzett mérések eredményét tükrözik. A gyári adatok megállapítása egységes szabályrendszer alapján történik. Az autókat próbapadon, álló helyzetben nyúzzák. A húsz perces mérésben van városi és országúti szakasznak megfelelő periódus, ugyanakkor a külső tényezők – hőmérséklet, domborzati viszonyok, szél, terhelés, gyorsulás, előzés, klímahasználat, stb. – nem befolyásolják az eredményt. A végső adatokat sem valamilyen mérőedény segítségével állapítják meg: a műszeres vizsgálat során a kipufogógázok mennyiségéből kalkulálja ki a fogyasztást a számítógépre kapcsolt berendezés. A steril körülmények miatt a valóságos teszteken mért eredmények rendszerint eltérnek a gyári adatoktól. Ez a különbség a nagyobb motorok esetében jelentős, akár 2–3 literes pluszfogyasztást is jelenthet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában