2007.11.27. 06:40
Évszaknak megfelelő öltözetet az autóknak
A téligumikról számos a tévhit él az autósok között. Sokan gondolják például, hogy a cserének akkor jön el az ideje, ha leesett az első hó.
Az igazság az, hogy a lágy kaucsukból készített téli abroncsok már plusz 7 Celsius fok alatt jobban tapadnak. Emellett számos érv szól amellett, hogy miért előnyös a csere, a tévhitek többsége könnyen cáfolható. A téli gumik például egyáltalán nem drágábbak, mint a nyári abroncsok. Minőségtől és mérettől függően minden árkategóriában széles a választék. Ráadásul az évszaknak megfelelő abroncsok használatával a gumik élettartalma is növelhető, vagyis a két szett kétszer tovább tart. A Goodyear szakembereinek vizsgálatai igazolják, hogy hideg időben a nyári gumik tapadása csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően rugalmasabbak, és ellenállnak a fagyos időjárásnak, Nem csak hóban, hanem a száraz, de hideg télben is nagyobb biztonságot nyújtanak az utakon: a megnövekedett tapadás miatt komfortosabb, nyugodtabb vezetési élményt nyújt városban, és autópályán egyaránt.
A téli gumik teljesítménye elsősorban a mintázat mélységétől függ. Az abroncs akkor a legbiztonságosabb, ha a barázdák mélysége nem csökken 4 milliméter alá. Több nyugat-európai országban a biztosító nem is téríti meg a keletkezett kárt, ha a mintázat mélysége nem megfelelő. Ezért nem szabad spórolni: az autó minden gumiját cserélni kell, mert csak így érhető el kiegyensúlyozott tapadás. A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot, ezért rendszeresen kell tisztítani a téli gumikat.
Tippek a téli balesetek elkerüléséhez
- Ne a hóesés, hanem a hőmérséklet döntse el, mikor kerül sor az abroncsok cseréjére. Plusz hét fok alatt csak ezekkel biztonságos az autózás. - Rendszeresen kell ellenőrizni a gumikban a légnyomást. Az értéknek általában 0,2 barral kell magasabbnak lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak. - Ajánlott biztonságos, szabad területen kipróbálni, hogyan viselkedik az autó hóban és jégen. Aki még nem csúszott meg havon, könnyebben esik pánikba éles helyzetben, mint az, aki felkészül a kellemetlenségekre. - Télen a féktávolság megnő. A követési távolság és a megfelelő sebesség tartása ilyenkor még fontosabb mint nyáron. - Hóban vagy jégen a megszokott helyett mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban kell közlekedni. Ha fékezéskor csúszik az autó, a kuplung azonnali kinyomása segíthet. Az oldalirányú csúszás enyhe gázadással, és ellenkormányzással korrigálható.
- Rendszeresen kell ellenőrizni a gumikban a légnyomást. Az értéknek általában 0,2 barral kell magasabbnak lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak.
- Ajánlott biztonságos, szabad területen kipróbálni, hogyan viselkedik az autó hóban és jégen. Aki még nem csúszott meg havon, könnyebben esik pánikba éles helyzetben, mint az, aki felkészül a kellemetlenségekre.
- Télen a féktávolság megnő. A követési távolság és a megfelelő sebesség tartása ilyenkor még fontosabb mint nyáron.
- Hóban vagy jégen a megszokott helyett mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban kell közlekedni. Ha fékezéskor csúszik az autó, a kuplung azonnali kinyomása segíthet. Az oldalirányú csúszás enyhe gázadással, és ellenkormányzással korrigálható. -->