Ország-világ

2007.11.15. 17:54

Franchise: út a sikerhez

Magyarországon mintegy 300-350 franchise rendszerben összesen 1800 üzlet várja a vevőket. A Nemzetközi Franchise Kiállítás idén negyedik alkalommal nyitotta meg kapuit az érdeklődő vállalkozók előtt.

Boda Veronika

Az egyik országosan működő ajándékgyártó cég ügyvezetője 15 éve működtet franchise rendszerben üzleteket. Annak idején egy boltja volt Budapest belvárosában, mára 13 kiskereskedelmi, saját tulajdonú egység, és 28 franchise-rendszerű bolt vezetője. Bajkai Zsolt elárulta: azért választotta ezt a szervezeti formát, mert egyénileg nem lett volna elegendő tőkéje terjeszkedni, de más kiskereskedőkkel együtt mára az ország összes nagyvárosában jelen van termékeivel.

Egy vidéki jól fejlődő gyorsétterem vezetője még csak most gondolkodik országos szintű franchise rendszer kiépítésén, a következő öt évben tíz üzletet szeretnének nyitni. Jacsó Gábor  elmondta, azért választják ezt a megoldást, mert így a már meglévő tudást és tapasztalatot hasznosíthatják ahhoz, hogy minél nagyobb teret meghódítsanak a piacukon.

A nemzetközi tapasztalatok szerint a franchise-vállalkozásba belépőknek csak öt százalékát fenyegeti a csődbejutás veszélye, míg  az egyéni vállalkozók között ez a szám akár 60-70 százalék is lehet az üzlet elindításának első négy évében.

– A franchise olyan, mint egy jó házasság. A döntés hosszú távra szól, és előtte mindig meg kell ismerni a másik felet - jellemezte a rendszert Millavári Barna, a Nemzetközi Franchise Kiállítás főszervezője. – A franchise többszereplős üzleti vállakozás. Az ilyen rendszerek a terjeszkedni vágyó, sikeres cégektől indulnak, ők a hálózat irányítói. Csatlakozó partnereik az adott márkanevet és a vállalkozási rendszer használatának jogát kapják. Ez azt jelenti, hogy az üzlet kiépítéséhez elegendő pénzzel rendelkező vállalkozó megvásárol a rendszergazdától, a rendszer elindítójától egy bevált és hosszú ideje jól működő csomagot, amely biztosítja a vállalkozás sikerességét.

Millavári Barna szerint a franchise-hálózatok általános, legfontosabb jellemzője, hogy a szereplők, vagyis a rendszergazda és a csatlakozó partnerek, egyaránt a kölcsönös sikerérdekeltség jegyében dolgoznak. Mindannyian ugyanazt a márkát képviselik, szolgáltatást vagy terméket értékesítik, tehát a partner sikere a saját üzlet hírét erősíti. Bár minden hálózat egyéni stílusban valósítja meg az együttműködést, a folyamatos kapcsolattartás, a szakmai tudás megosztása, valamint a rendszeres ellenőrzés hozzátartozik a franchise jellegéhez.

Változó, hogy a franchise-gazdák milyen feltételekkel kötnek szerződést a friss csatlakozókkal. Millavári Barna szerint jellemző, hogy a belépési díjra a rendszergazdák az üzlet nagyságával arányos összeget állapítanak meg. Mint mondta: nincs szabály arra vonatkozólag sem, hogy az adott rendszer vezetője évente, vagy havonta igényli a tagság folyamatosságát biztosító díjat. A szakértő szerint akár már 1,5-2 év alatt is megtérülhet egy ilyen vállalkozásba befektetett pénz és energia.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában