2008.02.23. 14:14
Melyik tévécsatorna főz a másik receptjéből?
A szakember szerint egyik oldalon sem a győzelem, hanem a vereség csökkentése a cél
Melyik kereskedelmi adónak kozmál oda előbb a műsora? Márciustól valószínűleg ezt találgatják majd a tévénézők, mivel – láss csodát! – mind a TV2, mind pedig az RTL Klub egyszerre jelentkezik szinte ugyanazzal a produkcióval. Ráadásul olyan típusú műsorról van szó, amelyről eléggé nehezen hihető, hogy véletlenül jutott pont most mindkét csatorna eszébe: a gasztro-valóságshow lényege ugyanis az, hogy emberek vendégségbe hívnak másokat, a kamera pedig végigköveti a készülődésüket a bevásárlástól kezdve a főzésen át egészen a terített asztal melletti beszélgetésig.
Az RTL Klub verziója Vacsoracsata címen fut március 3-tól, s bár az első néhány epizódban még hírességeket szerepeltetnek, később hétköznapi emberek versenyeznek a legjobb házigazda címéért. Az öt játékos öt napon át vendégeskedik egymásnál, s a tapasztaltakat pontozva alakítják ki a végeredményt. A TV2 változata ettől szinte csak annyiban tér el, hogy ők végig sztárokat szerepeltetnek a konyhában, de értékelés náluk is lesz.
Egy ilyen esetben persze az első kérdés az, hogy ki másolta a másikat.
Az RTL Klub azzal érvel, hogy ők már január eleje óta toborozzák a jelentkezőket, míg a TV2 csupán néhány napja állt elő a Hal a tortán címet viselő műsorával. „Az eljárás a konkurenciát minősíti – jelentette ki Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója. – Mi a brit Granada társaságtól vásároltuk meg a licencjogokat, a játék leírása pedig két hónapja fenn van a honlapunkon. Ezek után elég nehéz elhinni, hogy a TV2 a saját ötletét használja.”
Márpedig a másik csatorna pont ezt állítja. „Nem is értjük az RTL Klub feltételezését – mondta Magyar Rita, a TV2 megbízott PR-csoportvezetője. – Hónapok óta fejlesztjük a vendégjáró valóságshow-műsorunkat, az esetleges hasonlóság csak a véletlen műve lehet.” Az RTL Klubnál elmondták: nem akarnak háborúzni a konkurenciával, ezért nem pereskednek. Ezt egyébként is csak a licenctulajdonos, vagyis a brit Granada cég tehetné meg.
Zsolt Péter médiaszociológus szerint nem meglepő, és nem is új jelenség, hogy a két nagy kereskedelmi csatorna egymást másolja. „Számukra nem a győzelem, hanem inkább a vereség minimalizálása a cél – mondta. – Annyira tartanak egymástól, hogy inkább kockázatkerülésre játszanak. Ha ugyanazt adják, mint a másik, akkor ha sikeresek, együtt nyernek, ha pedig buknak, szintén együtt veszítenek. Ezzel persze kölcsönösen le is járatják magukat, illetve egymást, de még ezt az erkölcsi kockázatot is inkább vállalják, mint egy eltérő típusú műsor rizikóját.”