2008.02.18. 15:44
Minden második mazsola megbukik a vezetési vizsgán
A bőség zavarától szenvedhet a megcsappant létszámú hallgatóság, amikor autósiskolát keres magának.
A bőség zavarától szenvedhet a megcsappant létszámú hallgatóság, amikor autósiskolát keres magának. A szolgáltatást nyújtó többszáz vállalkozás pedig keményen harcol a tanulókért, s ez az áraikban is megmutatkozik. Előfordulnak olyan cégek, amelyek 1500 forint körüli óradíjért hirdetik a vezetési tréningeket, noha ez az összeg nem fedezi az oktatók díjazását és a járulékos költségeket.
Egy A-kategóriás jogosítvány megszerzése azonban még így is súlyos tízezrekbe kerül. Az olcsóbb iskolát választó tanulók viszont pórul járhatnak. A 60 perces vezetéseket – a költségkímélés miatt – gyakran elfelezik, negyedelik. A hiányosságok a vizsgán derülnek ki. A bukás utáni pótóráknak pedig keményen megkérik az árát az iskolák, így keletkezik haszon a visszafogott kezdeti árak ellenére.
A helyzet komoly fejtörést okoz a közlekedési tárcának és a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembereinek: romlik az oktatás minősége, és többen kapnak úgy jogosítványt, hogy rutinjuk egyáltalán nincs. Ezen segíthet az elektronikus ellenőrzés bevezetése, amelyről már egyeztetnek az érintettek. A chipkártyás rendszerben a tanulókról pontos adatokat vezetnének. Kiderülne, hogy mennyi időt töltöttek a volán mögött, a kilométereket és vezetési időket nem lehetne papíron „elkönyvelni”.
A szigorú ellenőrzés vélhetően emeli majd az árakat, de csökkenne a bukások száma. Míg 2002-ben a tanulók csaknem 62 százaléka vette sikeresen a gyakorlati vizsgát, addig tavaly minden második vezetőjelölt elvérzett. A pótórák és a pótvizsga díja azonban több, mint amennyivel drágábbak lennének a tisztességes körülmények között szervezett tanfolyamok. Az oktatók emellett rendszeresebb ellenőrzést tartanának szükségesnek a közlekedési hatóság részéről, amely kiterjedne a tanárok képzettségére, és munkájuk színvonalára is.