Ország-világ

2008.03.10. 06:24

Az autógyáraknak is akadnak rejtegetnivalóik

Az ügyesen leplezett prototípusokat fokozatosan kicsomagolják a gyártók, és a szemfüles fotósok lencsevégre kapják az újdonságokat. A találgatásokból így lesz valóság.

Árvay N. Tivadar

Az autóiparban végleg lemarad, aki nem költ milliárdokat a fejlesztésre, új modellek tervezésére. Nem elég a sikeres típusokat időnként felfrissíteni: a változásokra éhes vásárlókat teljesen új autókkal lehet megfogni. A harc egyre keményebb – ráadásul a távol-keleti multik megjelenésével az árverseny is fokozódik. Persze az európai minőségi elvárásoknak lehetetlen megfelelni a megfelelő szellemi, műszaki és anyagi háttér bevonása nélkül. A koreai Kia és a Hyundai már megvetette a lábát Európában, ám a babérjaikon ők sem ülhetnek. Előbbi a Spectra névre keresztelt, a Cee''d-nél kissé nagyobb, lépcsős és ferdehátú modelljével akar újabb szeletet kihasítani 2009-től a piaci tortából. A Hyundai pedig az i20-assal, illetve a VW Polo riválisának szánt i10-essel kívánja bővíteni modellválasztékát akár már idén ősztől.

Kemény fába vágta a fejszéjét a Citroën is, amikor úgy döntöttek a vállalatnál, hogy beszállnak a kisebb egyterűek versenyébe. Az egyelőre csak kémfotókon látható C3 Minispace leginkább a Skoda Roomster, az Opel Meriva, a Nissan Note vagy a Renault Modus ellenfele lehet majd. Az autó a hírek szerint a névadó C3-as formavilágát és műszaki alapjait örökli, jóval tágasabbra és praktikusabbra áttervezett belső térrel. A kompakt méreteknek köszönhetően azonban az autó a szűk városi utcákban is otthonosan mozog majd várhatóan 2009-től.

A Dacia négykerékhajtású szabadidőautójáról a Logan megjelenése óta beszélnek, de most úgy tűnik végre elkészül az autó szériaérett változata. A Renault által felkarolt romániai vállalat valóban nemzetközi modellel rukkol elő, hiszen a 4x4-es Logan a Nissan X-Trail alapjaira épül. Az igazán jó hír azonban az, hogy az ára várhatóan hárommillió forint alatt marad. Érkezésére viszont még egy évet kell várni. Az Opelnél sem tétlenkednek. Már az utolsó simításokat végzik a Vectrát leváltó középkategóriás Insignián. A modell szélesebb és laposabb lesz elődjénél, a tervek szerint négykerék hajtással és egy 2,7 literes V6-os dízelmotorral is rendelhető majd. Az autó az év végére már a szalonokban lehet.

Nehéz szakma leselkedni

Az autós kémfotózást kevesen választják hivatásuknak. A néhány ismert név – ilyen az amerikai Brenda Priddy, a német Hans G. Lehmann, a szintén amerikai Jim Dunne – mellett leginkább a amatőrök képeit használja a sajtó. A munka nem könnyű, hiszen a gyártók leginkább szélsőséges körülmények között szeretik tesztelni az új modelleket: hol tikkasztó hőségben, hol dermesztő hidegben, máskor versenypályák szélén kell gubbasztaniuk a fotósoknak, az „áldozatra” várva. A legjellemzőbb helyszínek Afrikában, illetve az amerikai kontinensen Nevadában vannak. A havas próbákra pedig a skandináv országok északi területein illetve Alaszkában kerül sor.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában