Ország-világ

2008.03.18. 06:33

McLaren és Citroën – gyufából

A modellépítés a gyerekek kedvenc időtöltése, ám akadnak, akik később sem unják el a pepecselést. Sőt! Előre gyártott elemek helyett, gyufából kezdenek építgetni.

BAMA

Nagyon ráérhetnek a német közalkalmazottak, de az is lehet, hogy csak a munkahelyi stressz ellen küzd furcsa hobbival némelyikük. Például a hannoveri polgármesteri hivatal alkalmazottja, Michael Arndt, akinek sikerült az, amit mások idő előtt feladnak. A most negyven éves barkácsmestert 2001-ben szállta meg az ihlet, hogy megépítse Mika Häkkinen McLaren–Mercedes MP4/14-es világbajnoki autóját. A fiatalember elhatározását azonnal tettek követték, és az év végére formát öltöttek a legnehezebbnek vélt darabok, az autó kerekei.
„Mindig is szívesen barkácsoltam – meséli boldogan a kész autóban ülve Arndt úr. –Amikor 1983-ban olvastam, hogy valaki gyufából megépítette a kölni dóm makettjét, arra gondoltam, hogy erre én is képes lennél.”

A gyufagyűjtemény első darabja egy gőzmozdony volt, amelyhez 27 800 darab gyufaszálat használt fel. Ezt egy dízelmozdony, majd a hannoveri városháza mása követte, előbbi csupán 5600, utóbbi már 61 ezer darab gyufát emésztett fel. Néhány „kisebb” darab – a 30 ezer gyufából összeállított detmoldi Hermann emlékmű, amelyet a németek római légiók felett aratott győzelme emlékére állítottak, illetve az 57 800 gyufából felépített Neuschwanstein mesekastély mása – után jött az ötlet, hogy készüljön el a versenyautó méretazonos mása. A hat éves munka gyümölcse most ott áll a lakás egyik szobájában. A modellező a kormány mögött ülve megnyugtatja a rémült szemlélőket: „Nem kell aggódni, helyenként tíz rétegnyi gyufát ragasztottam össze, ez már csak kibír valamit”.

A járgány persze nem áll reggeltől estig a szoba közepén. Szükség esetén 46 darabra szedhető szét, és bárhova elszállítható a kocsi. A kormánykerék – ahogy a valóságban is –, kivehető. Vannak rajta kezelőgombok is, és fa ruhacsipeszekből készített váltóbillentyűk. A tökéletesen megformált kerekek 200 ezer gyufaszálból állnak, mögöttük a kerékfelfüggesztés is szépen kidolgozott, csakúgy mint a levehető hátsó szárny. A visszapillantó tükröket pedig állítani is lehet.

Michael Arndt nagyrészt maga finanszírozza furcsa hobbiját. A versenyautóhoz 1685 tubus ragasztót vásárolt, és csaknem egymillió gyufaszálat fejezett le, mielőtt a helyére ragasztotta. „Mindent beszámítva körülbelül hatezer eurót költöttem rá” – mondja az autóra mutatva. Úgy tűnik, az átszámítva 1,5 millió forintos modell nem az utolsó darab. „Előbb szünetet tartok, s élvezem az elkészült alkotást”. De a gyufamester hamis pillantása sejteti, hogy már a következő csodán spekulál.

Krajczár Imre fa Citroënt épített

Tavaly építette meg Citroën C4-es modelljét a szombathelyi Krajczár Imre, aki 350 ezer gyufából állította össze az autót. A francia autó életnagyságú modelljét 350 ezer gyufaszál felhasználásával állította össze a vállalkozó szellemű fiatalember, aki német kollégájához hasonlóan, gyermekkora óta kedveli a modellezést. A faautó a megszólalásig hasonlít eredetijéhez: az ívek, és a hajlatok megegyeznek a gyári formákkal, s a legnagyobb eltérés is legfeljebb fél centiméter. Az autó vázát itt nem gyufák, hanem két tízszer tíz centiméteres fagerenda és több merevítő adja, hogy a C4 hordozható legyen. A Citroën Krajczár Imrének sem az utolsó faautója lesz, folyamatosan újabb ötleteken gondolkodik.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában