Ország-világ

2008.03.22. 17:25

Szerves anyag egy exobolygón

Metánt találtak egy idegen naprendszerben keringő bolygón a NASA csillagászai. A szerdai bejelentés szerint a felfedezés mérföldkő a földön kívüli élet kutatásában. A metánt naprendszerünk több bolygóján is kimutatták már, de távoli bolygókon még nem.

BAMA

A HD 189733b jelű exobolygó – naprendszerünkön kívüli planéta – 63 fényévnyire, a Kis Róka csillagképben kering tőlünk, de a felfedezés ellenére sem kerül fel az esetleges életet rejtő égitestek listájára, pedig a légkörben vízgőzt is felfedeztek. Ennek oka, hogy a Jupiter méretű bolygón 1000 Celsius fokos a felszíni hőmérséklet, így a metán nem biológiai aktivitás következtében jön létre.

A metán nyomára a Hubble Űrtávcsővel elvégzett infravörös színképelemzés következtében bukkantak a tudósok és a felfedezésről a Nature magazin március 20-i számában számoltak be. A színképelemzés, vagyis spektroszkópia lényege, hogy alkotóelemeire bontja a bolygó atmoszféráján átszűrődött fényt, s így elemezhető a légkör lenyomata. Mark Swain, a NASA Sugárhajtómű Laboratóriumának munkatársa szerint a felfedezéssel bebizonyosodott, hogy a spektroszkópia sikerrel alkalmazható halványabb csillagok körül keringő bolygó esetén is. A földön kívüli élet kutatása szempontjából sikerrel kecsegtető eredményt az hozna, ha az úgynevezett „Goldilocks zónában” elhelyezkedő égitesteken találnának szerves anyagot, ahol a hőmérséklet vélhetően nem tér el lényegesen a földitől.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik