Ország-világ

2008.07.29. 06:32

Ha sok a víz, támad a pára

Esőben vezetni nemcsak azért veszélyes, mert csúszóssá válik az útburkolat. Az autóba kerülő víz miatt gyakran bepárásodnak az üvegek, s ez tovább rontja az amúgy is rossz látási viszonyokat.

Árvay N. Tivadar

Özönvízszerű esőkből idén is rengeteget kapott az ország. Úgy tűnik, a Kárpát-medencében autózóknak meg kell barátkozniuk a trópusokra jellemző időjárási viszonyokkal. A meteorológusok szerint a nyarakat mind inkább jellemzik majd a hirtelen kialakuló záporok, felhőszakadással járó viharok.

Amíg az ablaktörlő lapátok bírják, általában nincs is gond. A szakadó esőben lassabban ugyan, de lehet haladni. A baj akkor jön, ha az autóba szivárgó víz páraként csapódik le az üvegeken. A homályossá, tejfehérré váló szélvédőn legfeljebb a fényfoltok derengenek át. Korosabb autóknál a szigetelések anyaga elöregszik, beszivárog az esővíz az ajtók, ablakok mellett. Ez önmagában nem jelent nagy veszélyt, hiszen a nedvesség a forró napokon gyorsan kiszárad.

Páramentesítési ABC

1. Ventillátor magas fokozaton 2. Belsőlevegő-keringtetés kikapcsolva 3. Fűtés bekapcsolása 4. Ablakok résnyire nyitva 5. Levegő az ablakra irányítva 6. Fűtőszál bekapcsolása (ha van) 7. Klíma beindítása (ha van) 8. Páramentesítő spray (nem minden ablakon)

Felhőszakadáskor azonban gyakori jelenség, hogy a kerekek felől a motortéren át nagy mennyiségű víz csapódik a szellőzőrendszerbe. A hideg vízből kicsapódó pára másodpercek alatt beborítja a szélvédőt, ami nagyon veszélyes még városi tempónál is. A kezdő vezető ijedtében elránthatja a kormányt, de még a rutinosabbaknak is nehézséget okoz az ilyen helyzet. A megoldás egy gyors törlés – akár tenyérrel – a látómezőben, és az oldalablakokat is használva minél előbb le kell navigálni az autót az út szélére. Amikor ugyanis sok víz került a szellőzőrendszerbe, az üvegek leszárítása perceket vehet igénybe. A törölgetés pedig csak ront a helyzeten: a nedves csíkok megtörik a fényt, és torzítják a külvilág képét. A klímás autóknál ritkábban fordul elő párásodás, de a komolyabb felhőszakadások a légkondicionáló párátlanító képességét is próbára teszik.

A párátlanításhoz mindig ki kell kapcsolni a belsőlevegő-keringtetést. Ha lehet, az oldalablakot is ajánlott résnyire nyitni, hogy gyorsabban távozzon az autóból a nedves légtömeg. A ventillátort a legmagasabb fokozaton kell járatni, úgy, hogy a levegő csak a szélvédőre zúduljon. Akkor a leghatékonyabb a szárítás, ha a fűtés is működik, de mivel esőben a levegő is lehűl, ez általában nem okoz problémát. A páramentesítést spray is segítheti. Az összes ablakot azonban nem szabad lekezelni, mert a nedvesség más felületeken csapódik ki. Bepárásodnak a műszerburkolatok, átnedvesednek a műanyag és bőr felületek, az üléskárpitok.

Vízözön, jég és szél

Felhőszakadások idején a szél is viharossá fokozódik, tovább nehezítve a vezetést. A gumik a vízen egyébként is rosszabbul tapadnak meg, egy erősebb széllökés ezért letérítheti az autót a pályájáról. A sebesség csökkentése mellett fel kell készülni arra, hogy a szélárnyékos helyeket elhagyva, merre mozdítja a vihar a kasznit. Előzéskor a kamionok, teherautók mellől előbukkanó autón hatalmasat dobhat a viharos szél. Ezt ellenkormányzással lehet kivédeni, ügyelve arra, hogy a légáram megszűnésekor a kormányt is vissza kell fordítani. A jégeső újabb veszély, amely nemcsak a vezetést nehezíti, hanem az autóban is kárt tehet. A borsónyi jég még nem veszélyesek, de a nagyobb darabok berepeszthetik a szélvédőt, nyomot hagyhatnak a fényezésen, sőt, behorpaszthatják a kasznit. Diónyi jégszemek elől mindenképpen érdemes védett helyre menekíteni az autót: fedett parkolóban, ponyvasátor alatt, terebélyes fák védelmében kell átvészelni az általában rövid ideig tomboló égi áldást.

A jégeső újabb veszély, amely nemcsak a vezetést nehezíti, hanem az autóban is kárt tehet. A borsónyi jég még nem veszélyesek, de a nagyobb darabok berepeszthetik a szélvédőt, nyomot hagyhatnak a fényezésen, sőt, behorpaszthatják a kasznit. Diónyi jégszemek elől mindenképpen érdemes védett helyre menekíteni az autót: fedett parkolóban, ponyvasátor alatt, terebélyes fák védelmében kell átvészelni az általában rövid ideig tomboló égi áldást. Páramentesítési ABC 1. Ventillátor magas fokozaton

2. Belsőlevegő-keringtetés kikapcsolva

3. Fűtés bekapcsolása

4. Ablakok résnyire nyitva

5. Levegő az ablakra irányítva

6. Fűtőszál bekapcsolása (ha van)

7. Klíma beindítása (ha van)

8. Páramentesítő spray (nem minden ablakon) Amíg az ablaktörlő lapátok bírják, általában nincs is gond Pára -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában