Ország-világ

2008.07.07. 17:14

Tiszta legyen, és ép a felni

A szép felni az autó dísze. Rendszeres ápolás nélkül azonban elveszítik fényüket. A fékpor és az útról felvert szennyeződés ráég a kerekekre. A tisztításhoz használt vegyszerekkel óvatosan kell bánni.

Árvay N. Tivadar

Többe van a felni, mint a kocsi! – hallani időnként megszállott autómániásoktól, akik látványos „papucsokat” vásárolnak kedvenc járgányukra. Ma is látni szépen felújított, ünneplőbe öltöztetett Zsigulikat, Trabantokat, Skodákat, amelyeknél valóban igaz a fenti állítás.
De mi a helyzet az új autókkal?

A szalonok gyakran kínálják ajándék könnyűfém felnikkel a modelljeiket, hogy minél több vevőt csábítsanak magukhoz. Ezekből a kerekekből a legolcsóbbak is több tízezer forintba kerülnek, de a komolyabb darabokért 300–400 ezer forintot kérnek. A szépségük mellett az alufelnik további előnye masszívságukban rejlik. Szilárdabbak, tartósabbak, mint a lemezkerekek, ezért jobban bírják a járdázást, a kátyúkat és karambolnál is kisebb eséllyel sérülnek meg.

A felniügy azonban nem ér véget a vásárláskor. Csillogó felületükön – főleg a polírozott típusokon – hamarabb meglátszik a piszok, ezért több gondoskodást igényelnek a lemezfelniknél és a dísztárcsáknál. Ugyanakkor a kényes felületet nem szabad nitrohígítóval, vagy durva súrolószerrel tisztítani. Ezek felsértik a lakkot, maradandó nyomot hagynak a fémen. A méregdrága alufelni takarításához jobb megvásárolni a speciális spray-t, amely oldja a fékport, fellazítja a felverődött kátrányt, és ápolja is a felületet.

A sérült, karcos felni is megmenthető. Az efféle problémákra szakosodott javítóműhelyek 10–15 ezer forintért felpolírozzák, majd új lakréteggel látják el akár az egész felületet. Egy új garnitúra árához képest ez az összeg elhanyagolható, és a tartóssággal sem lesz gond.

Felni helyett dísztárcsa?

Aki nem akar tízezreket fizetni az optikai tuningért, és beéri egy egyszerű dísztárcsával megúszhatja párezer forintból az autószépítést. A szupermarketekben kínált termékek korábbi egyenrajza mára jóval színesebbé vált, így attól sem kell tartani, hogy minden autóról ugyanaz a tárcsa köszön vissza. A dísztárcsa ápolásáról sem szabad megfeledkezni, és az alatta lévő felnit is le kell időnként takarítani. Ehhez le kell pattintani a dísztárcsát – ezt a legjobb mosás közben, s kissé felmelegítve megtenni, hogy ne repedjen meg a rideg műanyag. A belül lerakódott fékport oldószeres vízzel lehet lemosni. A tárcsa visszapattintásakor ügyelni kell rá, hogy a gumiszelepnek kihagyott mélyedés jó helyre kerüljön.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában