Ország-világ

2009.04.26. 14:21

Beruházni a válságban? De mennyire!

Hogy a válságban is van lehetőség beruházásra, mutatják az M0-s új szakasza mellett gomba módra szaporodó cégek és szolgáltatások.

VG-összeállítás

Az M0-s keleti szektor megnyitásával Csömör és Vecsés között is lejátszódhat az a folyamat, amely meghatározta Törökbálint és Budaörs fejlődését az elmúlt 10 évben – ezt a nem túl merész jóslatot egy ingatlanszakértő tette 2007-ben. Azóta megnyílt az új M0-s szakasz tucatnyi csomóponttal. És nincs kereszteződés, ahol ne létesült volna ipari park vagy kereskedelmi terület.

De hogy a válságban is beruháznak, azt senki sem jósolta volna meg tavaly szeptemberben, a világgazdasági válság kirobbanásakor. Czakó László építési engedélye 2008 augusztusában lett kész, bankja pedig éppen szeptemberben vizsgálta hitelkérelmét. A héten pedig átadta impozáns csarnokát, a ZF német autóipari beszállító cég magyarországi szerviztelepét. „A válság valóban érinti az autóipart és a szállítmányozást, de a mi profilunk az autóbuszok szervizelése, és ott kevésbé érezhető a recesszió. Az emberek utaznak, buszokra és azok fő elemeinek szervizelésére továbbra is szükség van” – mondja a szakember, akinek saját cége, a Protruck Kft. képviseli a sebességváltó és főtengelygyártó német vállalatot Magyarországon.

A finanszírozó bankokkal már jóval a válság kitörése előtt elkezdte a tárgyalásokat, de a végső finanszírozó már annak biztos tudatában adott hitelt a projektnek, hogy soha nem látott nehéz körülmények között kezdenek bele a vállalkozásba az új telephelyen. A bank a cég múltjából indult ki, valamint az erős külföldi partnerből, mint állandó megbízóból. Czakó László ennek ellenére kétféle üzleti tervet készített. A pesszimistábbat nyújtotta be – mint mondja, hiába próbálta volna szebbre festeni a számokat, egy tapasztalt finanszírozót nem lehet átverni – és annál egyelőre jobbak a számai.

Az 56 éves gépészmérnök Czakó László a Hungarocamionnál dolgozott, majd az onnan kiváló részleget, a DAF-kamionokkal foglalkozó egységet, a későbbi Hungarotruck Kft.-t vezette. 1996-ban többedmagával privatizálta egykori cégét, majd 2003 óta a ZF képviseletét is ellátja. De most sem dől hátra. Nagy kihívásnak érzi az új telephely felfuttatását a nehezebb körülmények között. És még tíz évre tervez. A szomszéd telek is az övé, és abban hisz, a válság nem tart örökké. „Nem búzát fogok vetni bele” – mondja.

Sok hozzá hasonló vállalkozó keres itt telephelyet az M0-s körgyűrű új szakaszán. Nagytarcsa térsége azért szerencsés – mondja a község polgármestere, Győri Péter – mert itt két autópálya találkozik, így a településnek két autópálya-lehajtója is van. Erre épül az ipari terület koncepciója is. Hasonló módon fejlesztik a péceli ipari parkot, a maglódi Wodiáner ipari parkot és az Auchan területét, a csömöri ipari parkot és a gödöllői ipari parkot is.

Persze a válság a szállítmányozást is sújtja. Összességében mintegy 15-20 százalékos viszszaesést prognosztizálnak a logisztikai szolgáltatók megrendeléseiben. A Budapest körüli logisztikai gyűrű, amely a kamionok kitiltásával fejlődni lesz kénytelen, bajban van: nemcsak az áruk mennyiségének mérséklődéséről van szó, hanem az áruk forgási sebességének csökkenéséről is, ami tovább csökkenti a logisztikai cégek bevételeit. De a válság nem tart örökké, az M0 és általában Magyarország pedig megmarad tranzitországnak, ahol a helyi ipar is felfuthat, ha a nyugati kereslet ismét beindul.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában